Wydanie nr 326/2024, Czwartek 21.11.2024
imieniny: pokaż (10 imion)Janusz, Twardosław, Maria, Elwira, Albert, Rufus, Regina, Konrad, Wiesław, Heliodor
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Malbork. Pętle indukcyjne na skrzyżowaniach nie widzą motocykli?

Zdarzają się skrzyżowania, na których kierowcy jednośladów stoją bardzo długo w oczekiwaniu na zmianę światła, a wszystko przez to, że specjalne cewki indukcyjne współpracujące z sygnalizacją świetlną nie wykryły motocykla. Czy w takim razie detektory ustawione są tak, by uwzględniały jednoślady?

Na poprawę płynności ruchu na skrzyżowaniach wpływa połączenie sygnalizacji świetlnej z detektorem ( cewką indukcyjną zatopioną w asfalcie) - która wykrywa pojazd, po czym zmienia kolor sygnalizacji. Mimo, że takie rozwiązanie od kilkunastu lat funkcjonuje w Polsce, urządzenia te potrafią przysporzyć kierowcom motocykli trochę problemów. Sposób ich działania jest prosty – w jezdni zatopiona jest pętla indukcyjna, która jednakże ma problem z wykryciem mniejszych pojazdów od samochodu osobowego.

Z podobnym problemem borykają się miłośnicy jednośladów w Malborku. Jeden z nich napisał do naszej redakcji TvRegionalna24.pl w tej sprawie. Zwrócił uwagę, że zatrzymując swój jednoślad na skrzyżowaniu ulic Wybickiego i de Gaulle'a na czerwonym świetle i czekając, aż zaświeci się kolor zielony, musi długo na to czekać (wspomniał, że nawet kilkanaście minut), gdy na drodze stoi sam. Jeżeli stanie za nim jakikolwiek samochód, czas oczekiwania na zmianę koloru na sygnalizacji świetlnej jest krótki. Zastanawia się, od czego to zależy. Czy masa pojazdu stojącego na światłach ma znaczenie? Co powinien zrobić następnym razem, gdy ponownie na drodze przed światłami stanie sam? Czy istnieje możliwość i szansa na zmianę tego „zjawiska”?

W tej sprawie zwróciliśmy się o pomoc do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, której w kompetencji jest utrzymanie tej sygnalizacji.

JEST PROBLEM.

- „Do tej pory nie otrzymywaliśmy zgłoszeń od użytkowników o jej nieprawidłowym działaniu. Niemniej jednak rzeczywiście sprawdziliśmy i jest kłopot z wykrywaniem motorów przez sygnalizację. Jesteśmy w trakcie analizy możliwości poprawy działania sygnalizacji” - odpowiedziała Anna Brzezińska – Michałejko, zastępca Dyrektora ds. Utrzymania Dróg i Mostów ZDW w Gdańsku.


Jednoslad.pl: Skąd się bierze problem z tym rodzajem skrzyżowań? -

Ogólnie pomysł jest dobry – jeżeli jeden z pasów pozostaje pusty to nadawany jest dla niego sygnał czerwony, co pozwala na wydłużenie sygnału zielonego dla innych kierunków. Dzięki temu można ograniczyć korki na najruchliwszych pasów nie blokując innych kierunków. Sam mechanizm skrzyżowania polega na zatopieniu w kilku miejscach przed skrzyżowaniem przewodów lub drutów, które działają jak cewka. Gdy na asfalt najedzie samochód i wywrze nacisk na przewody obwód zostanie zamknięty, co zostanie zarejestrowane przez sterownik świateł. Niestety, jeżeli obwód jest zatopiony zbyt głęboko, to stojący przed linią zatrzymania 100-kilogramowy skuter czy ćwierćtonowy motocykl w ogóle nie jest „widziany” przez całe urządzenie. Jedynym plusem jest wtedy to, że pętli przed skrzyżowaniem jest kilka, dzięki czemu ustawiający się za motocyklem/skuterem pojazd zamyka obwód i pozwala nam opuścić skrzyżowanie. Kilka pętli jest stosowanych między innymi dlatego, aby podczas podjeżdżania do skrzyżowania w nocy włączyć „czasówkę” i zmienić światło na zielone.


 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Interwencje TV


Komentarze (6)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
obserwator
obserwator 12.07.2022, 08:40
Podobnie jest na al. Rodła przy Cirkle... jadąc od Tczewa i skręcając w lewo (jak do McDonalds) stałem osobówką a przed mną motocykl ... staliśmy 2 zmiany świateł aż motocyklista nie wytrzymał. Na smarta też nie reagują te pętle.
timkim
timkim 11.07.2022, 10:52
Oczywiście że tak jest. Jeszcze skrzyżowanie ul. Tczewskiej z drogą nr 22 jak się wyjeżdża jak i wjeżdża w ul. Tczewską; skręt z drogi nr 22 do Orlenu w Grobelnie; skrzyżowanie ul. de Gaulle'a z ul. Chodkiewicza - skręt w ul. Chodkiewicza jak i wyjazd z ulicy Chodkiewicza - stojąc motocyklem na tych światłach, jak nie podjedzie auto nie ma szans na zmianę świateł
Rider
Rider 11.07.2022, 09:16
Problem jest praktycznie na każdym skrzyżowaniu gdzie są pętle indukcyjne, jazda po tym mieście jednośladem lub nawet quadem potrafi bardzo denerwować i to już było zauważalne przez kilka lat, ja na własnym doświadczeniu wiem że problem jest od minimum 2017r…
Yahu
Yahu 10.07.2022, 20:46
Dziwię się, że dopiero teraz ten problem został zauważony. Ja już 3 lata temu zauważyłem, że jadąc od strony Tczewa, na pierwszym lewoskręcie na Kałdowo (ul. Tczewska), czekanie motorem na zmianę świateł nie ma sensu. Można samemu czekać i 6 cykli, co nic nie daje. Trzeba jechać na czerwonym niestety.
DużyMoto
DużyMoto 10.07.2022, 18:43
Ponadto wyjazd z Grobelna do miasta i skręt w lewo z Rodła na Mickiewicza nie reagują na motocykle, pomimo, że mam dość dużą masę (400 kg). Na pewno jest tak na wszystkich tego typy skrzyżowaniach tylko ruch samochodowy duży więc ciężko zauważyć. Staram się omijać te krzyżówki a jak muszę to niestety na czerwonym ale ostrożnie...
kosciuszkowiec
kosciuszkowiec 10.07.2022, 17:05
Potwierdzam problem znany jezeli chodzi o jednoslady i nie tylko na tym skrzyzowaniu ale i na bramkach autostradowych
ps. ja zawsze przesuwałem motocykl i to pomagało