Rower elektryczny – zalety
Rowery elektryczne są często wykorzystywane jako alternatywa dla prywatnego samochodu lub transportu publicznego. Wiele osób kupuje rowery, aby wygodnie poruszać się po mieście.
Jeśli porównasz rower elektryczny z innymi zmotoryzowanymi środkami transportu (motorowery, motocykle, samochody), w większości przypadków taki rower będzie bardziej ekonomicznym wyborem. Jeśli weźmiemy pod uwagę koszt paliwa, koszty napraw i inne trudności związane z utrzymaniem samochodu, staje się jasne, że indywidualny transport elektryczny wygrywa pod każdym względem.
Kolejna ważna zaleta to przyjazność dla środowiska, funkcjonalność i szybkością transportu. Jeśli zwykły rower wymaga od rowerzysty znacznego wysiłku, to elektryczny w odpowiednim momencie pozwoli ci zaoszczędzić siły, łatwo i szybko pokonując najtrudniejsze odcinki ścieżki. Jednocześnie nie generuje hałasu, nie wytwarza spalin, nie zatruwa w żaden inny sposób otoczenia. Inne zalety rowerów elektrycznych to:
- Możliwość szybkiego ruszania pod górę bez cofania.
- Rozszerzenie wyboru tras – strome podjazdy i długie dystanse są możliwe do pokonania nawet w przypadku osób początkujących.
- Jeśli bateria się wyczerpie, możesz użyć napędu pedałowego.
- Baterie ładowane są z domowego źródła zasilania.
- Ciche funkcjonowanie.
- Lekka waga (w porównaniu do motocykli i skuterów).
- Dużo łatwiej jest zorganizować miejsce do parkowania i przechowywania pojazdu, zarówno w domu, jak i w miejscu pracy, niż w przypadku samochodu czy innego dużego sprzętu.
Jaki rower elektryczny wybrać?
Istnieją trzy główne klasy rowerów elektrycznych. Rowery z napędem na pedały. Zasada działania systemu związana jest z obrotem pedałów, w wyniku czego silnik elektryczny uruchamiany jest poprzez wciśnięcie pedałów. Silnik elektryczny niejako działa jak pomocnik, ułatwiając ruch. Inne modele są wyposażone w silnik elektryczny, który może być aktywowany za pomocą pedałów lub przełącznika. Ten typ roweru ma te same ograniczenia prędkości maksymalnej i mocy silnika, co rowery pierwszego typu, ale ponieważ nie trzeba pedałować, aby włączyć silnik, rowery z przepustnicą mogą być ograniczone w działaniu w zależności od terenu. Nie są optymalnym wyborem do jazdy w górach.
Ostatnim modelem są rowery, które dzięki mocniejszym silnikom pozwalają na osiąganie prędkości powyżej 40 km/h. Takie rowery są prawnie zakazane w wielu krajach, ponieważ podlegają klasyfikacji na równi z motorowerami i ze wszystkimi wynikającymi z tego obowiązkami: koniecznością uzyskania prawa jazdy lub czasowego zezwolenia do kierowania pojazdem, rejestrację pojazdów elektrycznych.
Rowery elektryczne różnią się rodzajem napędu. Istnieją napędy na przednie koła, napęd na tylne koła i napęd na wszystkie koła, w zależności od miejsca zainstalowania silnika elektrycznego.
Rowery elektryczne znajdziesz w ofercie sklepu rowerowego na stronie https://mocnerowery.pl/rowery-elektryczne-sklep.html
Rowery elektryczne polecane przez fachowców
Ważnym punktem jest wybór marki roweru. Od tego będzie zależeć niezawodność, wygoda i koszt roweru elektrycznego. Nie zalecamy kupowania rowerów elektrycznych przerobionych ze zwykłych rowerów, które coraz częściej pojawiają się w prywatnych ogłoszeniach i niektórych sklepach internetowych. Zazwyczaj obecna duża rama nie jest przystosowana do ciężaru silnika i akumulatora. Czasem psuje się nawet podczas jazdy. Więc jeśli bezpieczeństwo jest dla ciebie ważne, nie kupuj przerobionego roweru. Nie polecamy też elitarnych firm, które pobierają dużą marżę za markę.
Radzimy wybrać znanego europejskiego lub polskiego producenta. Najważniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze silnika, jest jego producent. Markowe silniki, takie jak SHIMANO Steps E-5000, wyróżniają się jakością i niezawodnością. Świetnie sprawdzają się w każdych warunkach drogowych i pogodowych, dzięki czemu mają długą żywotność. Silniki mniejszych firm, takich jak SUNTOUR czy BAFANG są mniej niezawodne, ale dla roweru miejskiego, który będzie jeździł w dobrych warunkach drogowych, to odpowiednia i tania alternatywa.
Bardzo ważnym parametrem silnika jest jego moc znamionowa, od której zależy maksymalna prędkość roweru oraz zdolność pokonywania stromych podjazdów. Jeśli planujesz jechać szybko, będziesz potrzebować mocnego silnika.
Należy pamiętać, że im mocniejszy silnik, tym większa jego waga i potrzebuje mocniejszej baterii, co dodatkowo zwiększa wagę roweru. Dlatego dla większości rowerzystów, dla których bardzo duża prędkość nie jest priorytetem, wystarczy silnik o mocy znamionowej 250 watów. Silnik o takiej mocy w zupełności wystarcza do normalnej jazdy po każdym terenie, nawierzchni drogowej lub nierównym terenie, z prędkością do 30 km/h.