Wydanie nr 361/2024, Czwartek 26.12.2024
imieniny: pokaż (3 imiona)Wrociwoj, Szczepan, Dionizy
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Rekord na przekopie Mierzei Wiślanej. Najnowsze statystyki z Kanału Żeglugowego

Rekord na przekopie Mierzei Wiślanej. Najnowsze statystyki z Kanału… fot. TvMalbork.pl / Zulawyimierzeja24.pl / TvRegionalna24.pl / TvSztum.pl / Piotr Wąsowicz
W sierpniu przez Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło ponad 340 jednostek, w większości rekreacyjnych - informuje serwis z Elbląga portel.pl. Takiego miesięcznego wyniku w inwestycji wartej 2 mld zł jeszcze nie było.

W sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki - to rekord sztandarowej inwestycji PiS. Przez kanał przepłynęło 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. Jak podkreśla portel.pl to o 60 więcej niż w lipcu.

Przypomnijmy, że Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarto 17 września 2022 r. W ciągu pierwszych kilku miesięcy - od 18 września 2022 r. do 22 czerwca 2023 r. skorzystało z niego łącznie 991 jednostek. A to oznacza, że w ostatnich dwóch miesiącach ruch znacząco wzrósł. Natomiast przez pierwsze 10 dni września przez przekop przepłynęło dodatkowo 112 statków rekreacyjnych, dwa rybackie, siedem państwowych i siedem komercyjnych.W sumie w 2023 r. (dane do 10 września) przepłynęło 1311 jednostek.

Przekop Mierzei Wiślanej i dostęp do morza

Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej. Żeby jeszcze zwiększyć ruch, śluza ma być otwarta przez cały rok. - Możliwe wyłączenia dotyczą warunków pogodowych, np. zalodzenia czy silnego wiatru. Nie otwieramy bram śluzy, gdy wiatr przekracza 15 m/s, a mostów, gdy wiatr jest powyżej 10 m/s – powiedziała dla portel.pl Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

Spór o pogłębienie kanału przez Mierzeję Wiślaną

W ostatnich miesiącach trwa spór dotyczący pogłębienia 800 m rzecznego toru wodnego kończącego się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd twierdzi, że odcinek powinien pogłębić ze środków Skarbu Państwa inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo infrastruktury zwróciło się z kolei do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem kwotą 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie.

— Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu jest ciągle aktualna — mówił w rozmowie z PAP pod koniec sierpnia wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

 

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.