Wydanie nr 365/2024, Poniedziałek 30.12.2024
imieniny: pokaż (8 imion)Sewer, Anizja, Egwin, Eugeniusz, Rajner, Dionizy, Uniedrog, Irmina
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Kontrola „bezbiletowej” komunikacji i płatnej strefy parkowania w Malborku.

Kontrola „bezbiletowej” komunikacji i płatnej strefy parkowania w… fot. MZK w Malborku Sp. z o.o
Pierwszego lipca zeszłego roku została uruchomiona „bezbiletowa” komunikacja miejska w naszym mieście. Właśnie mija rok. Jest to dobry czas na małe podsumowanie jej funkcjonowania. Zrobimy to za pomocą kontroli oraz interpelacji. W związku z brakiem informacji dotyczącej finansowania MZK w Malborku (dokładnie chodzi o ilość pieniędzy jaką będzie trzeba przeznaczyć na funkcjonowanie spółki w tym roku) grupa radnych wystąpiła do Rady Miasta Malborka o zlecenie przeprowadzenia kontroli. Rada Miasta uchwałę taką podjęła. O dalszych informacjach dotyczących tej kontroli przeczytamy już z poniżej przedstawionego protokołu:

„(…) 3. Kontrole przeprowadził zespół kontrolny (w skrócie: ZK) Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Malborka w składzie:

Adam Ilarz – przewodniczący,
Wioletta Klepacka – członek,
Dariusz Rowiński - członek,
na podstawie uchwały nr LV/444/2022 Rady Miasta Malborka w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Malborka z dnia 28.12.2022 r.
4. Kontrole przeprowadzono w okresie od 06.02.2023 r. do 22.05.2023 r.
5. Przedmiotowy zakres kontroli:
realizacja Uchwał:
1) nr XLVI/378/2022 Rady Miasta Malborka w sprawie wprowadzenia bezpłatnych usług przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym w Mieście Malborku;
2) nr XLVI/377/2022 Rady Miasta Malborka w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie miasta Malborka oraz wysokości stawek opłat za parkowanie i opłaty dodatkowej, sposobu ich pobierania oraz wprowadzenia opłaty abonamentowej w tych strefach.
6. Okres objęty kontrolą; 01.07.2022 – 01.05.2023 (…)
8. Wnioski
1) Datą uruchomienia strefy płatnego parkowania dla parkingów po zeszłorocznym rozszerzeniu strefy jest 01.07.2022 r. Tylko jeden parking (Pl. Słowiański drugi etap) był przygotowany na ten termin. Pozostałe 9 parkingów faktycznie włączono do strefy płatnego parkowania w momencie instalacji parkomatu, z kilkumiesięcznym opóźnieniem, a nawet z opóźnieniem przekraczającym pół roku. Świadczy to o braku planowania i nieprzygotowaniu całej akcji zwiększenia strefy płatnego parkowania o dodatkowe 10 parkingów z dniem 01.07.2022 r. Analizując przychody z poszczególnych lokalizacji parkingów /np.ul. Konopnickiej/ zwrot zainwestowanych środków w poszczególnych lokalizacjach parkingów może być nawet kilkuletni. Trudno zatem zgodzić się z twierdzeniem, że koszty funkcjonowania komunikacji bezbiletowej będą pokrywane ze strefy płatnego parkowania.
2) Cały proces wprowadzania „bezbiletowej” komunikacji miejskiej oraz rozszerzenia płatnej strefy parkingowej był/jest bardzo kosztowny. Tym bardziej dziwi, że zaoszczędzono na zakupie parkomatów z funkcją płacenia kartą płatniczą. W dzisiejszych czasach jest to standard. Brak tej funkcji jest dodatkowym utrudnieniem dla użytkowników aut.
3) Z odpowiedzi udzielonych przez MZK można stwierdzić, że przed wprowadzeniem bezbiletowej komunikacji brak było realnej analizy kosztów funkcjonowania spółki i planu zmian w zakresie kosztów po wprowadzeniu bezbiletowej komunikacji. Tak istotna zmiana w zakresie finansowania spółki i przeniesienia kosztów na wszystkich mieszkańców Malborka tak korzystających, jak i niekorzystających z komunikacji miejskiej powinna być przygotowana w postaci strategii na następne lata w każdym zakresie tak organizacyjnym jak i finansowym. Informacja o ciągłym opracowywaniu planu zmian czyli od ponad 10 m-cy jest nie do przyjęcia i należy to traktować jako ogromne zaniedbanie zarówno Zarządu Spółki, jak i Właściciela.
4) Siatka połączeń autobusowych, którą obiecywano zmodyfikować i dopasować do aktualnych potrzeb została zmieniona w minimalnej części poprzez wprowadzenie jednej dodatkowej trasy. Zmiana rozkładu jazdy nie jest zmianą siatki połączeń. Należy zauważyć, że zmiany połączeń które zostały wprowadzone nie wynikały z analizy funkcjonowania całego systemu komunikacji w mieście, a były działaniami intencjonalnymi wynikłymi z interwencji poszczególnych grup zainteresowanych.
5) Zmiany w strukturze zatrudnienia są logiczne i wynikają z bezprzedmiotowości utrzymywania stanowisk pracy związanych z kontrolą biletów. Trudno w tych zmianach dopatrzeć się jakiegoś planu zmian na kolejne lata, działania dostosowującego stan zastany do nowych realiów funkcjonowania spółki.
6) Zmiany w funkcjonowaniu spółki w związku z wprowadzeniem komunikacji „bezbiletowej” z racji wielkości spółki nie mogą być duże. Należy rozważyć, czy spółka w takim kształcie powinna posiadać Zarząd i niezależność funkcjonowania, czy powinna zostać połączona z inną spółką i być przez nią administrowana?”
Protokół został podpisany przez Burmistrza Marka Charzewskiego. Burmistrz nie załączył do protokołu swoich uwag i wyjaśnień.
 
Kolejną próbą dowiedzenia się o finansowanie MZK była moja interpelacja. Oto jej treść: „Szanowny Panie Burmistrzu! W związku z nieuzyskaniem na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Komunikacji od Z-cy Prezesa MZK oraz Z-cy Burmistrza J.T. Wilka informacji dotyczącej planowanej kalkulacji kolejnej dopłaty dla MZK zgłaszam Panu to pytanie: Jakiej wartości środki pieniężne miasto będzie musiało dopłacić do MZK w tym roku?
Przypominam, że bezbiletowa komunikacja została wprowadzona już 9 miesięcy temu i był to wystarczający czas na oszacowanie kosztów i policzenie ile pieniędzy w MZK w tym roku zabraknie.”
Odpowiedź była następująca: „W odpowiedzi na interpelację informuję, że szczegółowe informacje, o które Pan pyta interpelacji będą możliwe do przekazania najwcześniej po odbyciu Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników MZK w Malborku sp. z o.o. podsumowującego 2022 rok.”. Odpowiedź została podpisana przez Burmistrza Marka Charzewskiego.
Abstrahując od tego, że odpowiedź nie dotyczyła pytania (pytanie dotyczy 2023 roku, a nie 2022), to fakt, iż po 9 miesiącach nikt we władzach miasta i spółki nie policzył kosztów funkcjonowania bezbiletowej komunikacji miejskiej jest wielkim zaniedbaniem.
Adam Ilarz – RAJCA miejski
PS. Źródła jakie wykorzystałem:
1) Interpelacja radnego Adama Ilarz z dnia 27.10.2022 r.,
2) Odpowiedź na interpelację radnego Adama Ilarz z dnia 07.04.2023 r.,
3) Protokół z kontroli przeprowadzonej przez zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Malborka.
Adam Ilarz – RAJCA miejski
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Hyde park


Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
vbt
vbt 20.07.2023, 14:11
W ZGKiMi-e raczej trudno uzyskać jakąkolwiek odpowiedź na jakikolwiek temat.I nie ma się co dziwić, bo kto ma odpisywać?
Widzę merytoryczną naszych tzw "rajców" pokazała sytuacja związana ze sprzedażą gruntu pod Mc Donald"s.Zresztą nie tylko Ich.
Nemo.
Nemo. 16.07.2023, 12:56
Przecież to radni zadecydowali o wprowadzeniu komunikacji bezbiletowej. Nic nie wiedzieli o kosztach jakie poniesie miasto?. Do dupy z takimi radnymi. Nie myślą ?. Ciekawe jak poszczególni radni głosowali? .
Mieszkaniec gminy
Mieszkaniec gminy 16.07.2023, 09:07
Panie Adamie . Proszę napisać kto był odpowiedzialny za zakup i instalacje parkomatów. To pewnie wiele by wyjaśniło ??
Koń polski
Koń polski 15.07.2023, 20:24
Bicia piany ciąg dalszy. Rajco odejdziesz w niebyt razem ze swoim pryncypałem Cymańskim.