Z dobrych podróży skorzystają m.in. mieszkańcy woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Dzięki inwestycji skróci się czas podróży między Malborkiem a Grudziądzem o około 13 minut. Pasażerowie skorzystają z 5 odnowionych stacji: Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Ryjewo, Sztum oraz 4 przystanków: Dziwno, Brachlewo, Sztumska Wieś, Gościszewo. Na wszystkich peronach zostaną ustawione nowe wiaty (na stacji Kwidzyn istniejące wiaty zostaną wyremontowane), perony zostaną wyposażone w ławki, oświetlenie, gabloty informacyjne i kosze. Dzięki przebudowie peronów pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów.
- W ramach prac na stacji Sztum przewidziana jest wymiana torów w obrębie stacji, rozbiórka istniejących i budowa nowego peronu dwukrawędziowego – informuje Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Stacja zostanie wyposażona w wiaty, LED-owe oświetlenie i pochylnie ułatwiające dostęp do pociągów. Planowana jest również budowa trzech przejść przez tory. Wyposażone zostaną one w dodatkowe zabezpieczenia - rogatki lub półrogatki, które chronić będą podróżnych przed wejściem na przejście w przypadku nadjeżdżającego pociągu. Planowana jest również przebudowa przejazdu kolejowo – drogowego w okolicy stacji.
Istotne zmiany przejdzie stacja Kwidzyn. Poza przebudową peronów i przejścia pod torami, zamontowane będą windy na perony. Wszystkie objęte pracami przystanki i stacje zapewnią dobrą obsługę osób niepełnosprawnych.
- Na stacjach: Ryjewo, Gardeja i Sztum oraz przystankach zamontowane zostaną pochylnie, ułatwiające dostanie się na perony – dodaje Magdalena Janus. - W pobliżu wszystkich stacji planowany jest montaż stojaków rowerowych. Rewitalizacja linii przewiduje przebudowę 36 przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku 56 km. Wpłynie to na większy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Dodatkowo kierowców ostrzegać będą czerwone światła sygnalizacji oraz rogatki. Nowe jezdnie zapewnią sprawniejszy przejazd przez tory. Z kolei wyposażenie linii kolejowej w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz nowa nastawnia w Kwidzynie i lokalne centrum sterowania w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się również dzięki wymianie 48 rozjazdów – ważnych elementów torów. Pociągi przyśpieszą do 120 km/h dzięki wymianie torów, jak również przebudowie 120 obiektów inżynieryjnych w tym 3 mostów i 13 wiaduktów.
To wszystko, to dobre wiadomości, które jednak są zapowiedzią spory utrudnień. Polskie Linie Kolejowe informują, że prace na odcinku Kwidzyn – Malbork, w tym na stacji Sztum, realizowane będą w trakcie całodobowego zamknięcia torowego oraz w przerwach pomiędzy kursami pociągów – np. w porach nocnych, kiedy pociągu na tej linii nie kursują. W czasie zamknięć całodobowych zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa przez Sztum na odcinku Kwidzyn – Malbork. Rozpoczęcie robót planowane jest na przełomie II i III kwartału bieżącego roku. Prace realizowane będą tak, by pasażerowie w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia, a pociągi towarowe miały możliwość transportu ładunków.
Zarządcą budynku dworca w Sztumie jest Spółka PKP S.A. – do niej należy skierować pytanie odnośnie planowanego remontu toalet.
Żeby tak jeszcze została zelektryfikowana cała linia między Malborkiem a Toruniem !!! To polepszyłoby na pewno komfort jazdy , uniknęłoby się kilku przesiadek na stacji Malbork . Elektryczne pociągi mogłyby kursować nawet między Toruniem a Gdynią przez Grudziądz , Kwidzyn , Sztum .
PolRegio wprowadza ZKA już od 12 marca. Ogłosił już przetarg.
I potem pociagi do Torunia