Wydanie nr 12/2025, Niedziela 12.01.2025
imieniny: pokaż (16 imion)Antoni, Arkadiusz, Wiktorian, Bonet, Arkady, Benedykt, Bonitus, Czesława, Bonita, Ernest, Tacjan, Tacjana (Tatiana), Wiktoriana, Wiktorianna, Tygriusz, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Kolejny krok przybliżający budowę drugiej nitki mostu w Malborku

Za 10 dni Komitet Opiniujący Projekty Inwestycyjne przy Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podejmie decyzję w sprawie zatwierdzenia projektu budowy drugiej nitki mostu na rzece Nogat w Malborku. 
W piątek 19 lipca br. w Warszawie odbyło się posiedzenie Komitetu Opiniującego Projekty Inwestycyjne (KOPI). Pierwszym tematem była budowa drugiej nitki mostu na Nogacie wraz z rozjazdami w ciągu drogi krajowej E-22, drugim obwodnica Malborka. 

W spotkaniu uczestniczyli Burmistrz Miasta Malborka Andrzej Rychłowski, Starosta Powiatu Malborskiego Mirosław Czapla i Inżynier Miasta Roman Milanowski oraz przedstawiciele dyrekcji GDDKiA w Warszawie, przedstawiciele GDDKiA Gdańsku z z-cą Dyrektora ds. Przygotowania Inwestycji Waldemarem Chejmanowskim na czele, przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, jak również przedstawiciele biur projektowych, które przedstawiały zarówno projekty techniczne, jak i analizy ekonomiczne wraz z kosztorysami poszczególnych inwestycji. 
Szacowany koszt projektu drugiej nitki mostu to rząd ok. 70-80 mln zł, koszt obwodnicy przy wariancie jednojezdniowym wyceniony został na ok. 450-500 mln zł. 

W toku kilkugodzinnych rozmów omówiono oba projekty, dyskutowano o tych niewątpliwie najpoważniejszych problemach komunikacyjnych miasta Malborka.

Jeśli chodzi o obwodnicę, sprawa jest dość skomplikowana. Prawie na 80% terenu, po którym ma przebiegać obwodnica (znajduje się on na Żuławach) konieczna będzie wymiana gruntów na głębokości od 2 do 4 m. To spowoduje olbrzymie koszty szacowane na ok. 150 mln zł. Ze względu na trudną sytuację finansową państwa, będzie to bardzo trudna decyzja Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Ministerstwa Finansów. Ciężko dziś stwierdzić, czy znajdzie ona akceptację, gdyż wiele równie kosztownych inwestycji stoi obecnie pod znakiem zapytania.

W przypadku drugiej nitki mostu, przy pełnej zgodzie, iż ta inwestycja jest bardzo potrzebna i kluczowa dla miasta oraz tranzytu na tej drodze, ustalono, że do najbliższej środy zarówno biuro projektowe, jak i GDDKiA z Gdańska dostarczą dokumentację uzupełniającą, niezbędną do opracowania ostatecznego protokołu KOPI. Pozwoli to na ostateczne uzgodnienie celowości projektu i jego zgodności pod względem założeń, parametrów, a także pod względem prawnym. 
 
Przekazanie dokumentów umożliwi zakończenie prac proceduralnych, a z punktu widzenia prawnego inwestycja będzie całkowicie gotowa do realizacji. Oczywiście potrzebna jest również decyzja Ministerstwa, związana z finansowaniem i zapisaniem środków w budżecie państwa. Ona będzie już ostatnim etapem pozwalającym na rozpoczęcie budowy.

Projekt budowy mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55


Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy
Podziel się:
Oceń:

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.