Wydanie nr 329/2024, Niedziela 24.11.2024
imieniny: pokaż (13 imiona)Dobrosław, Pęcisław, Gerard, Emilia, Flora, Franciszek, Protazy, Jan, Biruta, Jaśmina, Felicjana, Felicjanna, Agnieszka
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Asertywność w pracy, czyli jak wyznaczać granice?

Asertywność w pracy ma spore znaczenie, to właśnie ona pozwala ustalać odpowiednie granice, jednak wszystko to z szacunkiem dla pozostałych członków teamu. Co więcej, osoba asertywna dokładnie wie, czego chce i nie ma problemu z mówieniem „nie”, kiedy sytuacja tego wymaga. Warto zatem dowiedzieć się więcej na temat asertywności pracy, jeśli zależy Ci na zwiększeniu swojej efektywności.
  • Pracownik asertywny jest bardziej pewny siebie, zna swoją wartość i niezależność, co w wielu przypadkach przekłada się na efektywność jego pracy.

  • Asertywność w pracy pozwala pracownikom lepiej wyznaczać priorytety, a tym samym unikać przepracowywania.

  • Osoba asertywna zna swoje potrzeby i wie, co jest dla niej dobre, a także potrafi to zakomunikować i egzekwować, respektując przy tym potrzeby innych.

Asertywność w pracy co to oznacza?

Asertywność to przede wszystkim umiejętność otwartego, a przy tym kulturalnego wyrażania swojego zdania, a przy tym też wyznaczania granic oraz priorytetów. Dodatkowo to zdolność odmawiania, przykładowo wykonania jakiegoś zadania, lecz wszystko to z poszanowaniem innych – w tym wypadku przełożonych i współpracowników. Jednak asertywność to nie tylko stawianie granic i mówienie nie, ale to również umiejętność zwracania się o pomoc, gdy zachodzi taka potrzeba. Asertywność to umiejętność nabyta, więc można i warto się jej nauczyć. W miejscu pracy może okazać się Twoim prawdziwym atutem.

Wejdź na https://www.pracuj.pl/ i wybierz coś odpowiedniego dla siebie oferty zatrudnienia!

Pracownik asertywny, czyli jaki?

Osoba asertywna dobrze zna swoje potrzeby, ma sprecyzowane priorytety i wie, co jest dla niej najlepsze. Co ważne, potrafi o tym poinformować innych i wytłumaczyć, co dokładnie chce wyegzekwować, używając przy tym odpowiednich argumentów. Należy podkreślić, że postawa asertywna nie oznacza lenistwa, samolubności czy egoizmu. Nie obawiaj się, jak zareaguje Twoje otoczenie w pracy, kiedy grzecznie odmówisz wykonania kolejnego, nadprogramowego zadania.

Sprawdź ogłoszenia dostępne pod hasłem „praca Wolsztyn”. Pracodawcy czekają na Twoją aplikację.

Korzyści asertywnych postaw i zachowań w pracy

Pracownicy i przełożeni, którzy stawiają na asertywność w pracy, mogą odnieść wiele korzyści. Aby tak było, cały zespół powinien przestrzegać kilku zasad. Należy pamiętać, by odmawianie i proszenie o pomoc przebiegało z poszanowaniem innym, a przy tym zachować zasady kulturalnej komunikacji. Ważne jest też używanie odpowiednich argumentów, zarówno odmawiając, jak i prosząc o wykonanie zadania oraz respektowanie ustalonych priorytetów. Na przykład można powiedzieć, że nie da się rady pomóc, ponieważ samemu ma się pilne projekty, które należy skończyć, bo klient czeka.

Osobie asertywnej łatwiej jest egzekwować swoje potrzeby i jasno komunikować oczekiwania, w tym finansowe. Być może ubiegasz się o podwyżkę lub negocjujesz wysokość wynagrodzenia i chcesz wiedzieć, ile ostatecznie będzie wynosić Twoja pensja? Przelicz netto na brutto z dostępnym w sieci kalkulatorem od Pracuj.pl!

Zadbaj o swoje granice i komfort psychiczny

Stawianie granic w relacjach podwładny-przełożony może być naprawdę trudne. Pamiętaj jednak, że przekraczanie barier albo narzucanie obowiązków niezgodnych z wcześniejszymi ustaleniami nie musi być akceptowane. Warto zatem odpowiednio tego pilnować. Niestety, zdarza się sytuacje, gdy nie wszyscy członkowie załogi respektują wzajemne granice. Co więcej, takie osoby mogą osobie asertywnej zarzucać samolubność. Pamiętaj, że masz prawo wyboru i nie musisz zgadzać się na wszystko, o co proszą Cię inni, jeśli nie wchodzi to w zakres Twoich obowiązków. Pozostali powinni to uszanować i nie narzucać na siłę innym zadań.

Podsumowanie

Asertywność w środowisku pracy pomaga zachować harmonię między Twoimi potrzebami a potrzebami innych. Co więcej, skutecznie chronią przed przeciążeniem obowiązkami, nadmiernym stresem i zaniedbywaniem własnego komfortu psychicznego. Dzięki temu pracujesz efektywniej.

 

Asertywność w pracy, czyli jak wyznaczać granice?
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
alice_kartashenko
alice_kartashenko 28.05.2024, 14:56
Ważne jest również, aby umieć słuchać innych i rozumieć ich punkt widzenia.