Ostatnio działania włodarzy Malborka wzbudzają wiele kontrowersji i pytań nie tylko wśród niektórych radnych, ale również i mieszkańców naszego miasta. Warto tu wspomnieć chociażby o budowie Centralnego Placu Zabaw za kwotę sięgającą 8,5 mln zł – którego, notabene już w dniu uroczystego otwarcia niektóre elementy wyposażenia uległy zniszczeniu, a inne zniszczono w międzyczasie. Plac funkcjonuje dopiero od ponad 2 miesięcy! Sprzedaż atrakcyjnej działki w centrum miasta pod McDonald's za 7 mln zł czy sprawa przedłużenia bulwaru nad Nogatem i kredyt w wysokości 6,5 mln zł zaciągnięty na tę inwestycję.
Do tej ostatniej sprawy odnieśli się radni: Dariusz Rowiński i Adam Ilarz.
- „Jeszcze o ścieżce, która nigdy nie miała mieć nawierzchni wodoprzepuszczalnej tylko asfaltową /ale kto by się tym przejmował, powiedzieć można wszystko - i to bez konsekwencji!!!/ Ładna czy brzydka!!! - każdy z nas oceni to inaczej - to indywidualne podejście do estetyki, w tym wypadku do przyrody otaczającej nas natury - czy wszystko musi być zabetonowane? - jak widać na zdjęciach to już nie jest to samo miejsce - ale przecież może się podobać!” - napisał Dariusz Rowiński na swoim profilu społecznościowym. - „Faktem jest to, że Mieszkańcy Malborka wzięli na tę inwestycję 6 500 000 kredytu. Spłacą 10 058 090,69. Pomimo, że zwrot 1 115,00 tys. euro z unijnego „Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020” nastąpi w 2024 roku, to my zaczniemy to spłacać w roku 2028. Jedno jest pewne nie będzie to problem tej władzy!!! /jeżeli nie mieszkańcy to kadencyjność nie pozwoli rządzić dłużej/”.
- „A miało nie być żadnego asfaltu na dodatkowym odcinku bulwaru. Tak powszechnie ogłaszano. Później było cicho w tej sprawie. Aż do momentu wylewania asfaltu. I znów zrobiło się głośno” - napisał z kolei Adam Ilarz na swoim profilu. - „Dodatkowo o asfalcie było w oficjalnej dokumentacji. Napisałem więc interpelację następującej treści: „Szanowny Panie Burmistrzu! W dokumencie opis techniczny projektu zamieszczonym na platformie zakupowej w dniu 18.05.2023 r. w ptk. 5.3 czytamy, że nawierzchnia ciągów pieszo rowerowych będzie wykonana z warstwy ścieralnej z masy asfaltowo grysowej AC11S koloru czarnego. W mediach informował Pan, że ciągi pieszo rowerowe na bulwarze będą wykonane „na zasadzie ścieżek parkowych” i, że „nie chcemy niczego tam betonować”. Czy nie wiedział Pan co znajduje się w dokumencie opis techniczny projektu, czy celowo wprowadzał Pan w błąd opinię publiczną i mieszkańców miasta?
Dokładnie w opisie technicznym projektu zamieszczonym na platformie zakupowej było napisane: „5.3 Konstrukcja ciągów pieszo rowerowych Konstrukcję ciągów pieszo rowerowych zaprojektowano w układzie:
- warstwa ścieralna z masy asfaltowo grysowej AC11S kolor czarny gr.- 4 cm
- warstwa górna podbudowy z kruszywa łam. stab. mechanicznie 0/31,5 min. gr.- 20 cm
- ulepszone podłoże – kruszywo stabilizowane cementem 1,5 ÷ 2,5 Mpa gr.- 15 cm
- warstwa odsączająca Wk>8m/dobę gr.- 15 cm.”
Odpowiedź na interpelację była następująca: „W odpowiedzi na interpelację złożoną na LXVI sesji Rady Miasta Malborka w dniu 28 września roku dotyczącą nawierzchni ścieżki pieszo - rowerowej na przedłużeniu bulwarów uprzejmie informuję, że w dokumentacji projektowej, która posiadała pozwolenie na budowę, zastosowana była masa asfaltowa. Na etapie przetargu zamieniono zaprojektowany ciąg asfaltowy na nawierzchnię epoksydowo - mineralną. W trakcie prac ziemnych okazało się, że na dwóch odcinkach ( ok. 700 mb. ) należy wzmocnić podbudowę. Koszt dodatkowej stabilizacji wraz z wartością umowną przekroczyłby wysokość uzyskanej dotacji. W związku z powyższym zdecydowano się na zastosowanie masy asfaltowej w kolorze czerwonym.” Odpowiedź podpisana została przez Burmistrza Marka Charzewskiego.
W kontekście wcześniejszych zapewnień odpowiedź wydaje się co najmniej dziwna. Przypomnijmy: „My nie chcemy niczego tam betonować, my chcemy to zrobić właśnie na zasadzie ścieżek parkowych – zapewnia Marek Charzewski. - Ma tam być wytrzymała warstwa mineralna, na pewno nie beton czy kostka, jaka jest na bulwarze. Chcemy zrobić taką nawierzchnię, by nawet rolnicy, którzy mają tam swoje uprawy, mogli tamtędy przejechać ciężkim sprzętem.” (źródło: malbork.naszemiasto.pl, „Przedłużenie bulwaru nad Nogatem w Malborku będzie zbrodnią na dzikiej przyrodzie? Burmistrz: „Nie chcemy niczego betonować” z dnia 05.05.2023 r.). I do września wszyscy żyliśmy w nieświadomości, że jednak będzie tam asfalt…”
Adam Ilarz – RAJCA miejski
PS. Źródła jakie wykorzystałem:
1) Interpelacja radnego Adama Ilarz z dnia 28.09.2023 r.,
2) Odpowiedź na interpelację radnego Adama Ilarz z dnia 06.10.2023 r.,
3) Opis techniczny projektu s.5,
4) malbork.naszemiasto.pl, „Przedłużenie bulwaru nad Nogatem w Malborku będzie zbrodnią na dzikiej przyrodzie? Burmistrz: "Nie chcemy niczego betonować" z dnia 05.05.2023 r.
A co państwo sądzicie na ten temat?
Malbork musi obudzić się z marazmu. Główna ulica i zasoby witryn sklepowych mówią same za siebie z jaką władzą mamy do czynienia. Te same towary od lat obchodzą kurzem i witryny oklejone setkami reklam. Sklepy typu masło, mydło i powidło z plastykowymi drzwiami-okiennicami typu nijakiego. Wstyd i hańba że takie zabytkowe miasto nie oczekuje od przedsiębiorców choćby jednolitej estetyki podkreślającej charakter miasta.
I co? Rajca chwali się czy żali?
Rajca jak zwykle bije pianę. Czas szukać uczciwej pracy panie Rajco. Ciepła posadka u Cymańskiego się skończyła. Dość żerowania na społeczeństwie.