Każdy użytkownik dróg, niezależnie czy porusza się pieszo, jeździ rowerem, autem czy choćby hulajnogą elektryczną powinien zapoznać się z obowiązującymi przepisami, aby móc bezpiecznie i bez narażania się na konsekwencje prawne przemieszczać się po naszych drogach. Z uwagi na popularność w ostatnim czasie „e-hulajnóg” policjanci przypominają, że przepisy ruchu drogowego jasno określają zasady korzystania z tego typu urządzeń, a także wyszczególniają szereg praw i obowiązków, do których muszą się stosować ich użytkownicy.
Najważniejsze zasady.
Do korzystania z hulajnogi elektrycznej uprawnione są osoby które ukończyły 18 lat lub (w wieku 10-18 lat) posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieciom w wieku do 10 lat zabrania się kierowania hulajnogą elektryczną na drodze. Dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną przez dziecko w wieku do 10 lat tylko w strefie zamieszkania i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
W przypadku, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h (np. w strefie zamieszkania) lub wyjątkowo z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h.
Dopuszczalna prędkość z jaką można się poruszać hulajnogą elektryczną to 20 km/h.
Kierującemu hulajnogą elektryczną zabrania się: kierowania hulajnogą osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku, ciągnięcia lub holowania innego pojazdu, czepiania się pojazdów, jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu.
WAŻNE!!!
Kierujący hulajnogą elektryczną, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Przepisy ruchu drogowego wskazują również zasady parkowania tego typu pojazdów.
Dopuszcza się postój hulajnogi elektrycznej na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, np. pod ścianą budynku. Hulajnogę trzeba postawić równolegle, wzdłuż ściany, jak najbliżej niej. Jeśli stoi tam już inna hulajnoga, to naszą stawiamy przed lub za nią, a nie obok. Tak, żeby hulajnogi stały „gęsiego”.
Szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych musi być taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
WAŻNE!!!
Hulajnogi elektryczne są pojazdami, więc dotyczą ich również znaki zakazu i zatrzymywania się. Dotyczą one całej drogi, a nie tylko jezdni, więc w tych miejscach w ogóle nie można parkować elektrycznych hulajnóg, nawet równolegle pod budynkami i nawet, jeśli chodnik wydaje się na to dostatecznie szeroki.
Nie parkujcie hulajnóg przy drogach rowerowych albo tuż obok, nawet równolegle do ich krawędzi. Tak parkować nie wolno. Hulajnoga może się przewrócić, tarasując przejazd i stwarzając zagrożenie.
Sankcje za nieprawidłowe parkowanie e-hulajnogi.
Naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku – 100 zł
Naruszenie znaku B-35 „zakaz postoju” lub B-36 „zakaz zatrzymywania się”- 100 zł
Zatrzymanie lub postój pojazdu w warunkach, w których nie jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących lub powoduje utrudnienie ruchu – 100-300 zł
Zatrzymanie i postój na drodze dla rowerów lub pasie ruchu dla rowerów – 100 zł
Informacje przekazała: st. asp. Sylwia Kowalewska, oficer prasowy KPP Malbork