- Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie – dodaje Jacek Szymański.
Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.
- Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy.
Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.
Film start godzina 18:00
W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.
Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.
- Od połowy zeszłego roku Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.
Rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów.
Pomijając sprawy polityczne, przyglądam się co niektórym fachowcom od hejtu i zadaję sobie pytanie, czy to zwykły bezmózgowy kretynizm, czy kryje się za tym jakiś cel propagandowy. Gdyby to Niemcy lub Rosjanie budowali byłoby wszystko ok.Ale że projekt jest tutejszy ( obojętnie czy to pod rządami PO, PiS czy innych)to już jest wszystko ba. Trzeba mieć trochę wyobraźni żeby dostrzec korzyści jakie na setki lat popłyną do regionalnych kas, inwestycje, miejsca pracy..... a jednocześnie (nie wspominając o ewtl.konsekwencach blokady przeszuku u Rosjan. Czy wy wszyscy "anty" macie słomę z sianem w swoich ograniczonych makówkach, czy kryje się za tym jakiś inny demon?
Jezusiku.Robota wrze?czy wre?Nie ważne.Jest dobrze.Nawet za dobrze-wyprzedzamy harmonogram.A co z piniążkami.Jakaś zasłona milczenia?Jakieś miesiąc temu przebąkiwali o 2 mldach.Ile na dzień dzisiejszy?
to patrzac na same betonowe bloki to okolo 2500szt tirow po 25 ton, a gdzie piasek kruszywo larseny kamienie itp. wszystko wiezdza droga 501 jeszcze nic nieprzyplyneło drogą morską jak obiecywali. okolo 200 tirow-- (5000ton)--dziennie wjezdza a droga rozjezdza sie jak maslo .. budynki pekaja przy drodze kto za to zapłaci.... pismo juz poszło wyzej...
Przy ewentualnych odszkodowaniach trzeba wziąć pod uwagę, czy budynki zostały wybudowane zgodnie z planem zagospodarowania i czy nie jest to samowola budowlana !
Piotrzkowski i Grobarczyk kosztuja nas przy tym przekopie 112 mln PLN.
To jest wiecej niz 10% inwestycji. Ladna sumka, co?
pomnik bezgranicznej głupoty rządu pisu a nie przekop