Obietnica sfinansowania budowy Obwodnicy Metropolitalnej pojawiła się kilka tygodni temu w czasie kampanii wyborczej. Wg zapowiedzi rządu przetarg na budowę ma być ogłoszony jeszcze w wakacje. Ma być ona sfinansowana ze środków budżetu państwa, a nie - jak zakładano pierwotnie z partnerstwa publiczno-prywatnego. Wartość inwestycji to 2,2 mld zł.
Samorząd Województwa uwzględnił projektowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz stanowiącym jego część Planie zagospodarowania Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot 2030. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego przygotowało koncepcje przebiegu następujących odcinków dróg:
- węzeł „Wysoka” z węzłem „Chwaszczyno”,
- węzeł „Matarnia” - Port Lotniczy z węzłem „Miszewo”,
- węzeł „Glincz” z miejscowością Borkowo,
- węzeł „Żukowo” z węzłem „Gdańsk Karczemki”.
List intencyjny w sprawie współpracy prawnej, planistycznej i projektowej został podpisany w środę 8 lipca w Żukowie przez Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego, samorządowców z Gdańska, gminy Żukowo i powiatu kartuskiego oraz przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot i Portu Lotniczego Gdańsk.
List przewiduje utworzenie Zespołu, który do końca roku wypracuje rozwiązania dotyczące zarówno harmonogramu dalszych prac projektowych, jak również wskazania źródeł ich finansowania.
- Sporządzona przez Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego koncepcja to punkt wyjścia do dalszych prac projektowych, które powinny stanowić podstawę do rezerwowania gruntów pod budowę planowanych połączeń w dokumentach planistycznych gmin, w szczególności w planach miejscowych – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Jesteśmy doskonałym przykładem współpracy samorządowej. Obszar Metropolitalny realizuje prawie 180 projektów dofinansowywanych z Unii Europejskiej. Patrzymy w przyszłość. Nie czekamy aż rząd wybuduje drogę bez dojazdów. Angażujemy Samorząd Województwa Pomorskiego i biuro planistyczne PBPR. Rozpoczynamy współpracę nad nowymi połączeniami – mówi Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
- Skoro mamy już informacje, że Obwodnica Metropolitalna będzie realizowana ze środków centralnych to rozpoczynamy prace nad połączeniem planowanych węzłów w Chwaszczynie, Miszewie, Żukowie i w Glinczu z układem drogowym, który jest przecież krwioobiegiem nie tylko naszej gminy, ale Polski i regionu – mówi Wojciech Kankowski, burmistrz Żukowa.
- Jeśli chcemy iść do przodu, to musimy współpracować i robić to bardzo profesjonalnie. Cieszy mnie ta współpraca w zakresie planowania przestrzennego. Nie ma większego wyrazu władztwa dla samorządów, niż to co wolno nam w zakresie zagospodarowania przestrzennego. Z dużą władzą łączy się również duża odpowiedzialność i myślę, że dzisiaj z pełnym zadowoleniem możemy powiedzieć, że realizujemy to bardzo mądrze i odpowiedzialnie i dzięki temu osiągniemy dobre skutki. Liczę na to, że dzisiejszy list będzie doskonałym przykładem na to, jak współpraca samorządowa naprawdę i realnie buduje jakość życia - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
- Nas samorządowców do współpracy nikt nie musi zachęcać. Ona trwa od lat i jest jeszcze bardziej intensywna, kiedy zaczęliśmy współpracować w Obszarze Metropolitalnym. Jednak brakuje nam tego instrumentu, jakim jest ustawa metropolitalna, która dałaby nam narzędzia prawne, ale przede wszystkim finansowe, żeby tę współpracę jeszcze zacieśniać. W poniedziałek rozmawialiśmy o kolei, dzisiaj po połączeniach drogowych. To wszystko jest bardzo ważne dla naszych mieszkańców, jak i rozwoju gospodarczego - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.