Wydanie nr 240/2025, Czwartek 28.08.2025
imieniny: pokaż (9 imion)Alfons, Hermes, Joachima, Stronisław, Sobiesław, Adelinda, Aleksy, Augustyn, Aleksander
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Technikum nr 3 w Malborku w ogólnopolskim pilotażu wsparcia rówieśniczego dla młodzieży.

Technikum nr 3 w Malborku w ogólnopolskim pilotażu wsparcia rówieśniczego… fot. archiwum Technikum nr 3 w Malborku
Dyrektor Technikum nr 3 w Malborku Jan Stawicki poinformował o zakwalifikowaniu szkoły do prestiżowego projektu pilotażowego „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. To innowacyjne przedsięwzięcie ma na celu stworzenie i wdrożenie skutecznej metody wspierania uczniów w kryzysach psychicznych.

Technikum nr 3 w Malborku znalazło się w gronie 200. szkół ponadpodstawowych w całej Polsce, które wezmą udział w pilotażowym projekcie „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”. Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji oraz Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne.

Celem inicjatywy jest opracowanie i przetestowanie innowacyjnej metody wsparcia rówieśniczego, która będzie odpowiadała na rosnące potrzeby młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego. W projekcie weźmie udział 400. psychologów i pedagogów szkolnych z całej Polski, pełniących rolę szkolnych koordynatorów. Zainteresowanie udziałem w programie było ogromne – chęć zgłosiło aż 1000. osób.

- „Podstawowy cel projektu to opracowanie i przetestowanie w 200. szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodę Peer Support w okresie do 30 listopada 2028 r.” - informuje dyrektor Technikum nr 3 w Malborku, Jan Stawicki. - „Opracowanie metody wsparcia rówieśniczego będzie opierać się przede wszystkim na doświadczeniach wynikających z działań wdrażających podejście Peer Support w kraju, ale także na doświadczeniach płynących z pokrewnych przedsięwzięć realizowanych za granicą”.

Opracowanie metody, a następnie potwierdzenie jej skuteczności w testach przeprowadzonych w ok. 200. szkołach ponadpodstawowych, pozwoli stworzyć narzędzie do oceny możliwości poszerzenia i wzbogacenia oferty działań wspierających rozwój środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym oraz ich rodzin.

Jej wprowadzenie ma przynieść szereg korzyści, w tym:

  • przygotowanie młodzieży i społeczności szkolnej w zakresie potrzeb emocjonalnych i społecznych w funkcjonowaniu psychospołecznym młodzieży,

  • środowiskowe wsparcie dla uczniów w obliczu pogłębiającego się kryzysu zdrowia psychicznego młodzieży,

  • poprawę klimatu środowiska szkolnego,

  • zwiększenie zaufania do nauczycieli i innych osób dorosłych,

  • wprowadzenie do systemu szkolnego niestosowanego dotychczas lub zapomnianego rozwiązania np. aktywne słuchanie, mediacje i ułatwienie wypracowania dobrych praktyk w tym zakresie.

     

Efektem końcowym będzie stworzenie skutecznego narzędzia, które po pozytywnej ewaluacji może zostać włączone do systemu edukacji w skali ogólnopolskiej. Wdrożeniem metody zajmie się ponad 300. specjalistów pracujących w szkołach.

Projekt dofinansowany jest z budżetu państwa i środków Unii Europejskiej. Jego całkowity budżet to 41 070 480,00 zł, z czego 39 016 956,00 zł pochodzi z funduszy europejskich, a 2 053 524,00 zł ze środków dotacji docelowej.


 

Informacja: Technikum nr 3 w Malborku

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.