Wydanie nr 162/2025, Środa 11.06.2025
imieniny: pokaż (6 imion)Feliks, Teodozja, Anastazy, Radomił, Barnaba, Witomysł
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem – sześcioletnia edukacyjna podróż dobiegła końca.

Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem – sześcioletnia edukacyjna podróż… fot. Technikum nr 3 w Malborku
Technikum nr 3 w Malborku zakończyło wyjątkową inicjatywę edukacyjną „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem” – projekt, który przez sześć lat kształtował postawy najmłodszych, łącząc wychowanie patriotyczne z edukacją europejską.

Zakończona właśnie innowacja pedagogiczna „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem” była wyjątkowym przedsięwzięciem, które przez sześć lat łączyło przedszkolaków z uczniami szkół ponadpodstawowych. Dzieci z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Malborku miały okazję w atrakcyjny sposób poznawać zarówno historię i symbole Polski, jak i wartości, tradycje oraz kulturę krajów Unii Europejskiej.

Zajęcia obejmowały m.in. tematy związane z polskimi świętami narodowymi (Święto Niepodległości, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Narodowy Dzień Zwycięstwa), historią UE, jej wartościami, a także bajkami i kuchnią europejskich krajów.

- „Tematyka prowadzonych zajęć była dostosowana do poziomu dzieci, a realizacja zadań z tego zakresu miała przede wszystkim charakter wychowawczy i służyła zainteresowaniu dzieci Unią Europejską. Innowacyjność całego programu polegała na tym, że to uczniowie 16-19 letni pomagali w przygotowaniu, a następnie współprowadzili zajęcia z przedszkolakami” - informuje Technikum nr 3 w Malborku.

Szczególną wartością projektu była współpraca – zajęcia przygotowywali i współprowadzili uczniowie Technikum nr 3, pełniący rolę Młodszych Ambasadorów.

Autorem innowacji i jej realizatorem jest nauczycielka historii Iwona Krauze - Starszy Ambasador programu Szkoła –Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS).

Wnioski i refleksje

1. Zajęcia zostały bardzo dobrze przyjęte przez dzieci. Mimo że zagadnienia związane z Unią Europejską mogą wydawać się zbyt trudne dla pięcio- i sześciolatków, to zastosowanie różnorodnych metod pracy i zabawy z różnymi środkami dydaktycznymi (mapa, flagi, muzyka, memory, puzzle) skutecznie przybliżyły temat w sposób zrozumiały i angażujący i pozwoliły każdemu dziecku znaleźć coś dla siebie.

2. Dzieci wykazały się dużą aktywnością i chęcią uczestnictwa. Zadawały pytania. Widoczna była ciekawość świata i otwartość na nowe informacje.

3. Zajęcia miały również wymiar wychowawczy – dzieci uczyły się szacunku dla inności, otwartości i współpracy. Zasiane zostały pierwsze ziarenka edukacji obywatelskiej i europejskiej – w sposób lekki, ale znaczący.

4. Dzieci uczyły się tolerancji i otwartości na różnorodność kulturową. Poprzez poznanie różnych krajów i ich zwyczajów, rozwijały empatię oraz postawę szacunku wobec tego, co inne.

5. Temat Unii Europejskiej stał się pretekstem do rozmów o wartościach. Dzieci, choć w uproszczony sposób, zetknęły się z takimi pojęciami jak współpraca, sprawiedliwość, równość, solidarność i  pomoc, bezpieczeństwo, różnorodność, przyjaźń między narodami czy wspólne działanie.

6. Zajęcia pokazały, że edukacja europejska może być obecna już na etapie wychowania przedszkolnego – pod warunkiem odpowiedniego podejścia. Nawet sześciolatki są w stanie przyswajać złożone idee, jeśli podane są w formie zabawy, opowieści i działania. Wprowadzenie różnych form aktywności (słuchanie, oglądanie, mówienie, ruch, plastyka) wpłynęło pozytywnie na koncentrację dzieci. 

- „Zajęcia z młodszymi dziećmi przyniosły  uczniom Technikum nr 3 nieocenione korzyści: pomogły rozwijać i kształtować osobowość, zdobywać wiedzę i nowe umiejętności, zachęcały do rzetelnej nauki, rozwijały również zmysł estetyki” - podkreśla szkoła.

A jakie wrażenia mają uczniowie Technikum nr 3 po zajęciach?

Marcel - „Lekcje z grupami przedszkolaków były naprawdę fajną inicjatywą i możliwością przekazania młodszym pokoleniom europejskich wartości w przystępnej i zabawnej dla nich formie, a nam pomogło to w rozwijaniu naszych umiejętności społecznych. Cieszę się, że mogłem brać udział w tych lekcjach i mam nadzieję na przyszłe lekcje tego typu również w innych grupach!”

Patrycja - „Zajęcia w przedszkolu z dziećmi przebiegły bardzo dobrze. Uczyliśmy dzieci tego jakie są kraje Unii Europejskiej. Chcieliśmy przekazać im tą wiedzę poprzez zabawę. Dzieci były naprawdę bardzo zaangażowane w zajęcia i chętnie w nich uczestniczyły. Praca z nimi to była sama przyjemność”.

Ania - „Zajęcia z przedszkolakami były bardzo przyjemne. Widać było że dzieciom się podobają i zarażały uśmiechem. Dzieci chętnie brały w nich udział”.

Kinga - „Spotkanie z przedszkolakami było bardzo fajne! Dzieciaki świetnie się bawiły i na pewno wiele się nauczyły tak samo jak my -Młodzi Ambasadorzy”.

Wojtek M. - „To było na pewno ciekawe doświadczenie. Wejście w rolę nauczyciela, tu też opiekuna i możliwość wytłumaczeniu dziecku jak działa Unia Europejska, i ile dzięki niej można zyskać! Takie proste wydarzenie może doprawdy otworzyć oczy na to jak ważne jest edukowanie młodych pokoleń o świecie w którym mają okazję żyć. Jestem bardzo zadowolony. że udało mi się wziąć udział w tym projekcie”.

Szymon - „Dzięki zajęciom mogłem się sprawdzić w roli nauczyciela. To doświadczenie pokazało mi ile trudu należy włożyć, aby przekazać wiedzę młodym obywatelom, ale także ile daje to satysfakcji”.

Karol - „Podczas zajęć z przedszkolakami nauczyłem się pracy z młodzieżą, organizowania czasu aktywnego i zabawy. Spotkanie te nauczyło mnie również cierpliwości i wyrozumiałości do dzieci. Lekcja ta pozwoliła mi zrozumieć że uświadamianie nawet tej najmłodszej grupy o działaniu UE może być bardzo przyjemne”.

Wojtek Ch. - „Bardzo fajna zabawa i komunikacja z młodszymi ludźmi. Sam wiele się dowiedziałem. zaskoczyła mnie wiedza jaką mają dzieciaki. I mogłem sprawdzić moje umiejętności nauczycielskie”.

Klaudia J. - „Zajęcia, w których mogłyśmy brać udział były wspaniałe. Dzieci spisały się na medal i pokazały nam jak dużą wiedzę są w stanie przyswoić w tak krótkim czasie o Unii Europejskiej. Świetne doświadczenie”.

Klaudia M. - „Zajęcia z dziećmi były niesamowitą przygodą, nie spodziewaliśmy się, że tak mogą się zaangażować w to i tyle czasu pracować razem z nami w skupieniu. Wszystkie były bardzo grzeczne, kulturalne i pracowite, naprawdę świetnie się z nimi pracowało”.

Wiktoria - „Osobiście uważam że zajęcia jak najbardziej przebiegły znakomicie. Dzieciaki były zainteresowane tematem i z wielką chęcią się udzielały. Nauczyły się parę nowych rzeczy z myślą, że ta wiedza przyda się w przyszłości. Atmosfera była bardzo ciepła i zdecydowanie chciałabym jeszcze nie raz spędzić tak czas z dzieciakami - bawiąc się i ucząc".

Nauczycielka grupy „Motylki” – p. Monika R. - „W obecnym roku szkolnym 6-latki z grupy „Motylki” z Przedszkola nr 1 wzięły udział w cyklu zajęć przeprowadzonych przez młodzież z Technikum nr 3 pod opieką nauczyciela. Zajęcia dotyczyły Unii Europejskiej. Dzięki nim przedszkolaki poszerzyły swoje wiadomości na temat tego czym jest UE, jaki jest jej hymn oraz flaga. a także jakie państwa wchodzą w jej skład. Poza tym 6 - latki pozyskały wiele informacji na temat typowych budowli, potraw czy bajek charakterystycznych dla poszczególnych państw. Młodzież wspaniale przygotowywała się do zajęć z „Motylkami” proponując i przeprowadzając wiele ciekawych zabaw, dzięki którym przyswajanie tej trudnej wiedzy było przystępne i przyjemne. Prowadzący zawsze dbali o ciekawy dobór środków dydaktycznych, dzięki czemu zajęcia były jeszcze bardziej urozmaicone. Serdecznie dziękujemy za wszystkie spotkania. Na pewno na długo pozostaną w naszej pamięci”.


 

Informacja i zdjęcia: Technikum nr 3 w Malborku


 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.