Wydanie nr 22/2025, Środa 22.01.2025
imieniny: pokaż (8 imion)Uriel, Anastazy, Dorian, Gaudencjusz, Gaudenty, Dobromysł, Wincenty, Jutrogost
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Gładkie przejazdy po wyszlifowanych torach Centralnej Magistrali Kolejowej

  • Wydanie nr 22/2025
  • 22 stycznia 2025, 07:04
  • Rafał Wilgusiak zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Wiadomości
Sukcesywnie przygotowujemy Centralną Magistralę Kolejową do prędkości 250 km/h. Inwestycje skrócą czas przejazdu pociągiem na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic i Wrocławia. Elementem prac jest szlifowanie szyn oraz rozjazdów, a efektem wygładzenie nierówności na powierzchni szyn, redukcja hałasu oraz zwiększenie komfortu podróży. Wartość zadania współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to ponad 20 mln zł.

Gładkie przejazdy po wyszlifowanych torach CMK

Szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na całej 224-kilometrowej trasie od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia jest elementem dostosowania CMK do najwyższych prędkości na polskiej sieci kolejowej.

Zadanie zrealizowane w 2024 roku polegało na wyprofilowaniu szyn i rozjazdów, aby zapewnić parametry wymagane dla kolei dużych prędkości. Podczas prac ruch pociągów na CMK był utrzymany.

Szlifowanie szyn znacząco wpływa na jakość i bezpieczeństwo podróży. W trakcie przejazdu specjalistycznej maszyny torowej usuwane są nierówności i wady na powierzchni szyn, co pozwala pociągom poruszać się szybciej i płynniej. Usunięcie defektów i nierówności zmniejsza ryzyko awarii, co przekłada się na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Gładkie szyny redukują hałas generowany przez pociągi, co jest korzystne zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców okolicznych terenów. Ponadto, lepiej wyprofilowane szyny przedłużają żywotność i zmniejszają zużycie kół, co przekłada się na niższe koszty utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych.

Coraz bliżej szybszych podróży po CMK

Kluczowym przedsięwzięciem na Centralnej Magistrali Kolejowej jest budowa systemu ETCS poziomu 2 na 200-kilometrowym odcinku Szeligi – Zawiercie oraz budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności przejazdu pociągów.

W ramach prac zabudowane zostaną m.in. nowe komputerowe urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy (m.in. samoczynna blokada liniowa), które zapewnią bezpieczeństwo większej liczbie pociągów znajdujących się w tym samym czasie na danym szlaku. Urządzenia stacyjne będą dostosowane do współpracy z systemem ETCS poziomu 2. Nowe urządzenia zapewnią wymagany poziom bezpieczeństwa dla szybkich pociągów.

Po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK, będzie możliwy przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami
i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.

Rafał Wilgusiak zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.