Wydanie nr 342/2024, Sobota 7.12.2024
imieniny: pokaż (9 imion)Ambroży, Marcin, Ninomysł, Agaton, Marcisław, Józefa, Polikarp, Zdziemił, Sabin
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Zbiórka podpisów pod petycją w sprawie udostępnienia kładki mostu kolejowego na Wiśle w Tczewie.

Zbiórka podpisów pod petycją w sprawie udostępnienia kładki mostu… fot. Archiwum TvRegionalna24.pl
Dla ruchu samochodowego zaniedbywany przez dziesięciolecia historyczny zabytek łączący Tczew z Malborkiem na dolnej Wiśle zamknięto w październiku 2011 r. Pieszym i rowerzystom całkowity zakaz poruszania się po nim wprowadzono cztery lata później. W międzyczasie podjęto się odbudowy tego unikatowego zabytku. Jednak wstrzymano prace remontowe decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku, a wykonawca zszedł z placu budowy w 2020 r. Od tamtej pory niektórzy politycy - przy okazji zbliżających się różnych wyborów – pojawiają się w miejscu tego mostu i obiecują jego odbudowę. Jednak z tych obietnic na razie nic nie wskórano. A mieszkańcy pobliskich miejscowości muszą nadrabiać kilometry drogi, by dostać się np. do Tczewa.

Michał Romański, który prowadzi profil społecznościowy miejscowości Lisewo Malborskie, wystosował petycję do Ministra Infrastruktury o udostępnienie kładki mostu kolejowego na Wiśle w Tczewie.

Każdy z nas może ją podpisać. Wystarczy wejść na https://www.petycjeonline.com/petycja_do_ministra_infrastruktury_o_udostpnienie_kadki_mostu_kolejowego_na_wisle_w_tczewie

 

Poniżej pełna treść petycji.

- „W związku z wykluczeniem komunikacyjnym spowodowanym zamknięciem mostu drogowego na rzece Wiśle między miejscowościami Lisewo Malborskie oraz Tczew, wnioskuję do Ministerstwa Infrastruktury o:

- niezwłoczne udostępnienie pomostów technicznych na moście kolejowym w Tczewie,

- wykonanie odpowiedniej dokumentacji oraz przygotowanie projektu odseparowania pomostów od czynnej linii kolejowej dla zagwarantowania bezpieczeństwa pieszych, oraz ruchu kolejowego,

- wykonania inwestycji w postacji adaptacji istniejących pomostów technicznych oraz odseparowania ich od linii kolejowej,

- udostępnienie tak zaadaptowanych chodników technicznych celem poprawy komunikacji pomiędzy miejscowościami Tczew i Lisewo Malborskie oraz udostępnienie traktu komunikacyjnego jako atrakcyjnej trasy widokowej z widokiem na zabytkowy i od 12 lat nieczynny sąsiadujący z mostem kolejowym most drogowy.

Poniżej kilka faktów dotyczących mostów:

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 39497 Ministerstwo Infrastruktury nie przytoczyło żadnych przeciwwskazań prawnych, które uniemożliwiałyby udostępnienie kładki na moście kolejowym celem zapewnienia komunikacji pieszej.

Ponownie, w odpowiedzi na zapytanie poselskie nr 6403 również żaden przepis nie został przytoczony.

Świadczy to jednoznacznie o tym, że takich przeciwwskazań prawnych nie ma. Nie ma też przeciwwskazań technicznych, bowiem most kolejowy posiada po obu stronach, wystarczająco oddalone od torowiska pomosty z barierkami zewnętrznymi, które po odgrodzeniu od czynnej linie kolejowej i zabezpieczeniu wejścia na most z obu stron, mogłyby z powodzeniem pełnić funkcję kładek pieszych. Takie rozwiązanie z pewnością w minimalnym choćby stopniu zrekompensowałoby trudności komunikacyjne wynikające z błędnej decyzji o zamknięciu mostu drogowego, który jest nieczynny dla ruchu od 12 lat. Dodatkowo należy nadmienić, że remont mostu drogowego od kilku lat stoi pod znakiem zapytania z powodu braku finansowania oraz problemów natury prawnej, gdzie wyraźnie rysuje się konflikt na linii administrator mostu - rząd RP. W efekcie cierpi lokalna społeczność, niszczeje zabytkowy most.

W mojej ocenie adaptacja i udostępnienie kładki w ciągu mostu kolejowego, to jedyny sposób, na poprawę sytuacji komunikacyjnej dla okolicznych mieszkańców. Nie powinien to być jednocześnie projekt kosztowny i rozwlekły czasowo, co jest szczególnie istotne w kontekście niejasnej sytuacji mostu drogowego.

Co ważne, w Polsce istnieją przykłady mostów kolejowych, które są udostępnione również dla ruchu pieszych. Przykłady tych obiektów (m.in. most kolejowy w Krakowie, plany udostępnieni kładki na moście kolejowymw  Toruniu) poddają w wątpliwość argumentację Ministerstwa Infrastruktury by kładki na moście w Tczewie dla ruchu pieszych nie udostępniać.

Jednocześnie chciałbym przypomnieć, że most kolejowy już co najmniej dwukrotnie w swojej historii, pełnił funkcję również przeprawy pieszej (będąc jednocześnie czynnym mostem kolejowym), a było to w czasie okupacji oraz po IIWŚ. Ostatni raz pełnił taką funkcję całkiem niedawno, bo do momentu przesunięcia przęseł ESTB z mostu kolejowego na most drogowy, czyli do lat 70-tych XX wieku. Istniała wówczas kładka, którą przechodziło się na most kolejowy by dalej dojść nim do Tczewa”.

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

 

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
popo
popo 21.11.2023, 20:15
On tam nie będzie chodził
Ha ha ha.
Ha ha ha. 17.11.2023, 12:53
Rozliczcie posła Smolińskiego z licznych obietnic Mostu Lisewskiego. Pewnie przed wyborami w 2024 roku znowu będzie obiecywał.
Mieszkaniec .
Mieszkaniec . 18.11.2023, 13:47 (odpowiedź do Ha ha ha.)
Miej pretensje do swojego burmistrza .
Nemo
Nemo 19.11.2023, 13:04 (odpowiedź do Mieszkaniec .)
Trochę info dla "Mieszkańca" Lisewo Malborskie – wieś w Polsce położona w województwie pomorskim, w powiecie malborskim, w gminie Lichnowy na trasie linii kolejowej Tczew-Malbork w bezpośrednim sąsiedztwie wschodniego brzegu dolnej Wisły." Zapoznaj się z strukturą samorządu. Tylko czytaj ze zrozumieniem jeżeli coś znajdziesz na ten temat .