Wydanie nr 88/2024, Czwartek 28.03.2024
imieniny: pokaż (11 imion)Aleksander, Doroteusz, Guntram, Renata, Ingbert, Joanna, Kastor, Malachiasz, Malkolm, Pryskus, Rogat
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Malbork. Pierwszy elektryczny autobus wyjedzie na ulicę już w czerwcu.

  • Wydanie nr 88/2024
  • 28 maja 2021, 13:47
  • MZK Malbork
  • Wiadomości
  • 4 komentarze
Malbork. Pierwszy elektryczny autobus wyjedzie na ulicę już w czerwcu. fot. MZK Malbork
Autobusy Solaris Urbino 12 electric zapoczątkują elektryfikację transportu publicznego w Malborku. Bezemisyjne pojazdy zawitają do naszego miasta najpóźniej we wrześniu br.

 

- „Zgodnie z umową, wykonawca ma możliwość dostarczenia autobusów nawet na początku września, ale na dzisiaj realnie pierwsze trzy autobusy mogą pojawić się w Malborku już w czerwcu i wszyscy mamy taką nadzieję, że tak będzie” – mówi Małgorzata Zemlik, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku.
Na całym świecie jest około pół miliona takich pojazdów. Większość jeździ po drogach chińskich miast, ale w ostatnich latach także Europa szybko się elektryfikuje i coraz więcej europejskich aglomeracji stawia na transport zeroemisyjny. Dotyczy to zwłaszcza państw tj. Niemcy, Wielka Brytania czy kraje skandynawskie, ale w gronie liderów elektromobilności jest również Polska. Po ulicach ponad 20 polskich miast jeździ blisko 350 autobusów elektrycznych. Ich liczba sukcesywnie rośnie, a samorządy coraz częściej decydują się na zakup takich pojazdów.

 

 

 

 

Malbork wkracza w nową erę komunikacji miejskiej. W rezultacie wygranego przetargu Solaris zbuduje dla MZK Malbork sześć autobusów elektrycznych w wersji niskopodłogowej o długości 12 metrów. Inwestycja Malborka w pojazdy elektryczne stawia go wśród najbardziej nowoczesnych przewoźników Europy, którzy na pierwszym miejscu stawiają komfort mieszkańców miasta i jakość powietrza w mieście.

 

 

 

 

Jak informuje MZK w Malborku, autobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh, dzięki którym pojazdy nie będą emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. W ciągu dnia autobusy będą uzupełniały energię w bateriach poprzez szybkie ładowarki pantografowe, których budowę zaplanowano na pętlach w Piaskach oraz przy malborskim Cmentarzu Komunalnym. Malbork zdecydował się na tzw. pantografy odwrócone, czyli urządzenia będące integralną częścią stacji ładowania, które opuszczają się na pojazd i uzupełniają w nim energię elektryczną. Po zakończonej pracy, autobusy będą podłączane do ładowarek plug-in na zajezdni.

 

 

 

 

W klimatyzowanej przestrzeni pasażerskiej przewidziano 26 miejsc siedzących, w tym 10 dostępnych z niskiej podłogi, co szczególnie istotne dla osób poruszających się wózkami inwalidzkimi, bądź podróżujących z wózkami dziecięcymi. Płynną jazdę bez gwałtownych wibracji zapewni kierowcom i pasażerom oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Dla wygody i bezpieczeństwa pasażerów w autobusach zamontowany zostanie monitoring, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej.

 

 

 

 

Przypomnijmy, że projekt współfinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, Priorytet VI: „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach” w Działaniu 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Całkowita wartość projektu wynosi 19 670 776,82 zł, z czego 2,5 mln zł stanowi wkład własny pochodzący z zaciągniętej Pożyczki Miejskiej, pomiędzy malborskim MZK a Pomorskim Funduszem Rozwoju.
 

 

 

 

Informacja i zdjęcia: FB MZK Malbork

MZK Malbork
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Anna
Anna 31.05.2021, 16:00
zawsze zle.nie bylo autobusu zle, jest autobus też żle.dać go na dłuższą trasę i się zmiesci np. do Nowego Stawu.
paweł
paweł 31.05.2021, 13:43
dodatkowo znów w tak małym i ciasnym mieście tak duży autobus, zamiast dwóch mniejszych.
rybałt
rybałt 31.05.2021, 10:35
Każdy postęp cieszy i dobrze, że dotyczy taboru MZK, natomiast nasza komunikacja dziadzieje w zastraszającym tempie. Siatka połączeń nie aktualizowana od lat, ograniczanie bardzo potrzebnych połączeń, itp. Pani prezes i jeden pan radny pewnie dobrze się czują, a mieszkańcy niech sobie psioczą...Dlaczego nie ma tak potrzebnej całorocznej ósemki, dlaczego nie ma skrótu z dworca przez Południe, Kochanowskiego do cmentarza, dlaczego dwójka jeździ, albo nie jeździ?
gosc
gosc 30.05.2021, 22:28
rozumiem presję ekologiczna ale czy miasto a zwłaszcza MZK na to stać? kto to będzie serwisował? mechanicy MZK, którzy raczej tylko młotek i przecinak obsługują? Zobaczcie przez brak funduszy jak wyglądają obecne autobusy? a pojazd elektryczny to nie jest byle co...