Połowa wakacji za nami. Za oknami piękna, słoneczna pogoda, która sprzyja wyjazdom nad morze. Powiat nowodworski, a w szczególności teren Mierzei Wiślanej, jak co roku jest odwiedzany przez mieszkańców kraju, jak i zza granicy. Największy ruch można zauważyć podczas weekendów, gdy samochody stoją w korku od drogi ekspresowej S-7 aż do Stegny. Pamiętajmy jednak, że poruszając się w korku musimy zachować szczególną ostrożność. W pierwszej połowie wakacji funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Nowym Dworze Gdańskim pracowali łącznie przy 72 zdarzeniach drogowych, w tym przy 4 wypadkach. Niestety, w wyniku wypadków 1 osoba poniosła śmierć, a 4 zostały ranne. Głównymi przyczynami zdarzeń było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowe omijanie pojazdu, nieprawidłowe cofanie oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Pamiętajmy, że kierując pojazdem jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie samych, ale również za przewożonych pasażerów. To, czy dojedziemy do celu cali i szczęśliwi zależy tylko od nas samych.
Zasady bezpiecznej podróży samochodem.
Po raz kolejny policja przypomina o zasadach bezpiecznej podróży samochodem.
1. Sprawdźmy stan techniczny pojazdu.
2. Wypocznijmy przed wyjazdem.
3. Nie spożywajmy alkoholu, jeżeli wiemy, że jesteśmy kierowcą.
4. Gdy czujemy zmęczenie podczas jazdy, zamieńmy się z innym kierowcą, bądź zwyczajnie zatrzymajmy się i odpocznijmy w miejscu do tego przystosowanym.
5. Pamiętajmy, że na drodze wszystkich obowiązuje Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.
6. Pamiętajmy również o tym, że od 6 grudnia 2019 r. weszły w życie dwa nowe, bardzo istotne przepisy dla kierowców. Dotyczą one tworzenia korytarza życia oraz obowiązku jazdy na suwak przy znacznym ograniczeniu prędkości. Na czym one polegają?
Korytarz życia.
Korytarz życia jest metodą stworzenia wolnego przejazdu dla pojazdów ratowniczych poprzez przesunięcie się stojących w korku pojazdów w kierunku najbliższych krawędzi drogi wielojezdniowej.
1. To utworzona przez pojazdy przestrzeń do swobodnego przejazdu pojazdów uprzywilejowanych, w szczególności służb ratunkowych.
2. Tworzy się go pomiędzy dwoma rzędami pojazdów. W przypadku większej liczby pasów ruchu niż dwa zawsze tworzy się go pomiędzy skrajnie lewym pasem a tym po prawej. Zatem niezależnie od liczby pasów ruchu, tylko kierowcy na skrajnie lewym zjeżdżają w lewą stronę, a pozostali w prawą.
3. Kierowcy pojazdów są zobowiązani do zjazdu ze swojego pasa ruchu (choćby częściowo), co zmusza kierowcę do przejechania do przodu. W związku z tym na drogach o minimum dwóch pasach ruchu, jeśli ruch pojazdów jest mocno ograniczony, zaleca się utrzymanie odpowiedniego odstępu do pojazdu poprzedzającego i trzymania się odpowiedniej strony pasa ruchu.
4. W przypadku zatoru drogowego, kiedy kierowcy na prawym pasie ruchu trzymają się blisko prawej strony swojego pasa i analogicznie kierowcy na lewym pasie ruchu trzymają się blisko lewej strony pasa ruchu, na większości dróg już powstaje spora przestrzeń.
5. Tworzenie korytarza ratunkowego pozwala na skrócenie czasu dojazdu samochodów ratunkowych bądź innych służb technicznych do miejsca wypadku.
Jazda na suwak.
Jazda na suwak jest metodą dojazdu do zwężenia jezdni, polegającym na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.
1. Jazda na suwak obowiązuje wyłącznie przy znacznym ograniczeniu prędkości ruchu drogowego – zator spowodowany liczbą pojazdów lub zdarzeniem drogowym.
2. Obowiązuje wyłącznie na drogach z przynajmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku oraz sytuacji, kiedy jeden z pasów kończy się – nie jest możliwe kontynuowanie jazdy tym pasem.
3. Pas kończy się w przypadku gdy zanika, przechodzi w pas dla autobusów (tzw. buspas), pojawia się na nim fizyczna przeszkoda (np. auto po kolizji).
4. Jazda na suwak obowiązuje wyłącznie wtedy, kiedy znaczne ograniczenie prędkości ruchu występuje zarówno na pasie kończącym się, jak i na pasie obok, który się nie kończy. Nie ma zasady jazdy na suwak, kiedy tylko na pasie kończącym jest ograniczenie prędkości jazdy.
Informację i zdjęcia przekazała: mł. asp. Joanna Słowik, oficer prasowy KPP Nowy Dwór Gdański