Wydanie nr 361/2024, Czwartek 26.12.2024
imieniny: pokaż (3 imiona)Wrociwoj, Szczepan, Dionizy
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

GDDKiA czyści i naprawia rowy przydrożne na drodze krajowej nr 55. Mieszkańcy pytają - kto udrożni przepusty na dojazdach do posesji?

  • Wydanie nr 361/2024
  • 10 stycznia 2020, 11:35
  • Redakcja
  • Interwencje TV
  • 1 komentarz
Na odcinku drogi krajowej nr 55 od Nowego Stawu do Nowego Dworu Gdańskiego prowadzone są prace mające na celu odtworzenie i naprawę rowów przydrożnych. Mieszkańcy pytają - kto udrożni przepusty na dojazdach do posesji?
Zgodnie z art. 29 i 30 ustawy o drogach publicznych budowa lub przebudowa oraz utrzymanie zjazdów łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi. Oznacza to, że czyszczenie lub wymiana rur przepustu w celu zapewnienia drożności należy do właściciela posesji - informuje GDDKiA

W związku z tym, że często mylą Państwo rowy przydrożne z melioracyjnymi, chcemy przybliżyć temat i opisać różnice pomiędzy obydwoma zagadnieniami oraz wskazać instytucje do których należy obowiązek ich konserwacji.

Rowy przydrożne

Rowy przydrożne (przytorowe) ciągną się wzdłuż dróg, po jednej lub obu stronach. Zbierają wodę z nawierzchni lub nie dopuszczają do jej zalania wodą deszczową z wyżej położonego terenu. Dlatego ich profil jest nierówny i zmienny, zależny od otoczenia drogi. Są też mocno pochylone po to, aby dostającą się do nich wodę szybko odprowadzić dalej i nie dopuścić do rozmoknięcia i osłabienia wytrzymałości nasypu drogowego. Dlatego woda w nich znajduje się najczęściej tylko bezpośrednio po deszczu. Z tego samego powodu prawie na całej długości porasta je normalna roślinność lądowa. W ujęciu ekologicznym rów przydrożny powinien być tak przygotowany, aby nie odprowadzał wody pełnej zanieczyszczeń komunikacyjnych, lecz ją zatrzymywał. Zanieczyszczenia w stagnującej wodzie podlegać będą wtedy naturalnemu filtrowaniu i wchłanianiu przez roślinność poboczy. Wodę z rowów przydrożnych można też skierować do oczyszczalni ścieków. Rowy przydrożne należą do zarządcy drogi czyli na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych zarządcami dróg jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad - w odniesieniu do dróg krajowych, Zarząd Województwa - dla dróg wojewódzkich, Zarząd Powiatu - dla dróg powiatowych oraz Wójt (Burmistrz, Prezydent Miasta) dla dróg gminnych.

Rowy melioracyjne

Rowy melioracyjne najczęściej służą do odwadniania meliorowanego terenu. Często jednak budowane są tak, aby w razie suszy miały także możliwość czasowego nawadniania otaczającego terenu. Pozwalają na to specjalne progi (betonowe, drewniane, kamienne), bystrza oraz zastawki, odcinające odpływ wody i utrzymujące odpowiedni jej poziom. Początek rowom melioracyjnym dają ciągi rurek (drenów) zakopane pod powierzchnią pól ornych co kilka-kilkanaście metrów od siebie i uchodzące do otwartych rowów melioracyjnych. Rowy kopane są ze spadkiem a na przekroju poprzecznym najczęściej mają kształt trapezowy. Nachylenie skarp zależy od rodzaju gruntu i potrzebnej głębokości. Głębokość rowów wynosi od ok. 0,6 m do 1,5 m; natomiast szerokość dna w zależności od ilości prowadzonej wody, waha się w granicach 0,5 do 2,5 m. Przy silniejszym przepływie, dolną część skarp umacnia się faszyną. Zazwyczaj jednak wystarcza zabezpieczenie darnią. Jeżeli rów melioracyjny jest objęty działalnością spółki wodnej - wówczas utrzymanie rowu jest powinnością naszej spółki.

Redakcja
Przejdź do komentarzy

 

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Interwencje TV


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Wróżbita
Wróżbita 10.01.2020, 12:18
................................koniec PIS jest już bliski ! Zapewniam.