Badania w Polsce i Europie świątecznych zwyczajów przeprowadzono w październiku i listopadzie 2018 r. W ankiecie wzięło udział ponad 9 tys. respondentów z dziesięciu krajów, w tym 840 osób z Polski.
Raport wykazał, że święta w tym roku wyniosą Polaków średnio 1168 zł. Na prezenty przeznaczymy 532 zł. Nieco mniej wydamy na bożonarodzeniowe przysmaki – ok. 511 zł. Najmniej pieniędzy przeznaczymy na spotkania towarzyskie i wyjścia z domu (11 proc., czyli około 125 zł).
Jak wyglądamy na tle innych krajów europejskich?
Średnia świątecznych wydatków wśród dziesięciu badanych państw to 1585 zł, z czego ponad 53 proc. to koszty prezentów dla rodziny i przyjaciół. Na artykuły spożywcze Europejczycy wydadzą około 35 proc. budżetu, a na wyjścia towarzyskie ok. 12 proc. Polacy na zakupy świąteczne wydadzą prawie 6 proc. więcej niż w zeszłym roku. Zaraz za nami są Rosja (5,5 proc.) i Belgia (3,1 proc.).
W Polsce co drugi z nas przekracza zakładany budżet świąteczny o przynajmniej 200 zł. Podczas gdy średnia dla Europy to 32 proc. Największą dyscyplinę w zarządzaniu bożonarodzeniowymi wydatkami wykazują Rosjanie, Austriacy i Brytyjczycy.
Dlaczego tak dużo wydajemy? Badania Deloitte wykazały, że kuszą nas promocje i wyprzedaże (ponad połowa respondentów), ale też chcemy się dobrze bawić i nie martwić niestabilną sytuacją gospodarczą. Ponadto do większych zakupów skłaniają nas podwyżki zarobków w pracy, lepsza koniunktura i nowe produkty w sklepach.
Co czwarty Polak świąteczne zakupy zaczyna już w listopadzie, jednak taka sama część nas odkłada to na ostatnią chwilę (ok. 10 dni przed Gwiazdką). Co najczęściej kupujemy? Książki, kosmetyki i perfumy, słodycze oraz dajemy bliskim gotówkę. Na liście świątecznych zakupów znajdziemy też gry, biżuterię, zegarki, ubrania, muzykę, karty podarunkowe do sklepów i… artykuły spożywcze.
Kobiety najbardziej ucieszą się z perfum, kosmetyków, słodyczy i książek, natomiast mężczyźni z książek, słodyczy i kosmetyków (dokładnie w tej kolejności). Wśród prezentowych bestsellerów dla dzieci są lalki i zabawki pluszowe, zabawki konstrukcyjne oraz książki. Z kolei młodzież może spodziewać się słodyczy, gier, książek i gotówki.
Ponad połowa Polaków prezenty kupuje w tradycyjnych sklepach lokalnych, jednak to w Internecie wyszukujemy pomysłów na świąteczne podarunki. Ci z nas, którzy nie zaopatrzą się w stacjonarnych sklepach, wybierają zakupy online. Aż 44 proc. kwoty przeznaczonej na prezenty pozostawimy w Internecie – to więcej niż średnia europejska, która wynosi 40 proc.
Badacze Deloitte pytali też o ocenę sytuacji gospodarczej. Polacy wykazali się najwyższym poziomem optymizmu wysokości 34 proc., podczas gdy średnia dla Europy wynosi 23 proc. To pewnie dlatego, że ponad ¼ respondentów zauważyła poprawę swojej sytuacji finansowej względem roku 2017 (28 proc.). Również przyszły rok widzimy w pozytywnych barwach. Az 32 proc. respondentów uważa, że rok 2019 będzie dobrym rokiem (średnia europejska wynosi 25 proc.).
Info i plaszne: pomorskie.eu/ Deloitte Polska