Pomoc finansowa przeznaczona będzie na zakup sprzętu ratowniczo-gaśniczego. Nowy sprzęt otrzyma 77 jednostek ochotniczych straży pożarnych z 44 gmin Pomorza. Jednostki dostaną np. piły ratownicze i pompy szlamowe, a także pływające motopompy. W ciągu ostatnich dziewięciu lat samorząd województwa przekazał ochotniczym strażom pożarnym ponad cztery mln zł. Dodatkowo wsparcie uzyskały również Policja i jednostki Państwowej Straży Pożarnej.
Pełna lista jednostek OSP oraz sprzętu
Specjalną, dodatkową dotację wysokości 5 tys. zł, również na zakup środków ratowniczych otrzymały OSP z Karsina, Dzierżążna i Czarnej Dąbrówki. Zakupią one latarki i strażackie saperki. Z kolei OSP z Przodkowa otrzyma pieniądze na zakup defibrylatora do szkoleń oraz komputer sterujący fantomem do ćwiczeń pierwszej pomocy. Za swoją działalność zostały docenione przez Związek Ochotniczych Straży Pożarnych i zostały wyróżnione statuetkami Florianów. Również Sejmik Województwa Pomorskiego postanowił docenić ich działalność.
Informacja o realizacji Kontraktu Terytorialnego w województwie pomorskim
Podczas sesji marszałek Mieczysław Struk przedstawił również informację o tym, jak w 2017 r. został zrealizowany Kontrakt Terytorialny, czyli umowa zawarta w 2014 r. pomiędzy samorządem województwa pomorskiego i polskim rządem. W kontrakcie tym wymieniono przedsięwzięcia kluczowe dla rozwoju kraju i województwa. W umowie zawartych jest 69 przedsięwzięć o wartości ponad 30 mld złotych. Są to m.in. rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej i portów morskich, a także ochrona środowiska, rozwój energetyki, dziedzictwo kulturowe oraz specjalistyczne usługi zdrowotne. — Kontrakt ten nie jest dodatkowym źródłem pieniędzy. W założeniu finansowanie przedsięwzięć ma pochodzić z funduszy unijnych perspektywy 2014-2020 i uzupełniająco z budżetu państwa – powiedział marszałek Struk. — Podstawą zawarcia kontraktu było nadanie priorytetowego statusu przedsięwzięciom nim objętych, jako kluczowych z punktu widzenia rozwoju kraju i województwa, oraz zobowiązanie do ich finansowania z różnych źródeł — dodał.
Marszałek wyraził żal w związku z tym, że wiele kluczowych projektów objętych kontraktem wciąż nie dostało zielonego światła od rządu na ich realizację. Są to m.in.: inwestycja mająca połączyć Port Gdynia z siecią dróg krajowych, Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) czy Droga Czerwona (osobna trasa do portu w Gdyni). — Nie mniej istotne są przedsięwzięcia dotyczące zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław, na które dofinansowanie otrzymały jedynie inwestycje rządowe realizowane przez Wody Polskie. Status budowy elektrowni jądrowej na Pomorzu także pozostaje jak na razie nieustalony. Strona rządowa zwleka z decyzją realizowania tej kluczowej dla polskiej energetyki inwestycji — wymieniał marszałek. Szczególną uwagę Mieczysław Struk zwrócił na problem budowy trasy S6. Jak powiedział, jej umieszczenie w Kontrakcie Terytorialnym nie zapewniło gwarancji na zrealizowanie projektu. Do tej pory powstały dwa krótkie odcinki (obwodnica Słupska i Nowogardu). Trasa S6 miała połączyć Gdańsk ze Szczecinem.
Info i foto : pomorskie.eu/ Aleksander Olszak