By uzmysłowić skalę zmiany i jej znaczenie, wystarczy wspomnieć, że w samym 2017 r. polska sieć wydała do zakupionych produktów 27 milionów jednorazowych noży, widelców i łyżeczek. Zmiana materiału, z których wykonywane są sztućce, jest elementem szerszych planów ogłoszonych w styczniu br. Korporacja zapowiedziała wtedy plany ulepszania opakowań swoich produktów, podkreślając, że celem jest znaczne ograniczenie ilości produkowanych odpadów.
Do 2025 r. McDonald’s wprowadzi recykling we wszystkich restauracjach marki oraz całkowite przejście na opakowania pochodzące ze źródeł odnawialnych, produkcji certyfikowanej lub recyklingu. Preferowane będą surowce opatrzone certyfikatem Forest Stewardship Council (FSC). Koncernowi zależy również na wprowadzeniu recyklingu we wszystkich restauracjach marki na świecie, niezależnie od różnic w zakresie infrastruktury związanej z procesem recyklingu, przepisów prawa oraz nawyków konsumenckich, które występują między krajami, a czasami nawet miastami.
- Chcemy wykorzystać skalę swojej działalności do uzyskania pozytywnego wpływu na środowisko. Wprowadzenie sztućców z polipropylenu jest jednym z elementów szerszej strategii McDonald’s, zakładającej dążenie do zamkniętego obiegu surowców.- wyjaśnia Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska.
Działanie McDonald’s Polska wpisuje się w tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Ziemi – „End Plastic Pollution” – dotyczy ono walki z zanieczyszczeniem plastikowymi odpadami.
– Według badania*, przeprowadzonego w styczniu 2018 r. przez PBS, większość Polaków (91 proc.) dostrzega, że zużyte opakowania są ważnym problemem dla środowiska naturalnego. Ponadto 93 proc. respondentów jest zdania, że firmy sprzedające opakowane produkty powinny podejmować działania na rzecz zmniejszenia wpływu zużytych opakowań na środowisko naturalne. McDonald’s odpowiada na to oczekiwanie poprzez dotychczasowe działania oraz ambitne zobowiązania na przyszłość – mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska i dodaje: – Z wyników badania dowiedzieliśmy się również, że 89 proc. Polaków chętnie korzystałoby z możliwości segregacji w miejscach publicznych, np. restauracjach szybkiej obsługi. W restauracjach McDonald’s w Polsce rzeczywiście możemy zaobserwować, że nasi goście chętnie i prawidłowo korzystają ze specjalnych koszy do segregowania odpadów.
- McDonald’s od dłuższego czasu sięga po materiały oznaczone certyfikatem Forest Stewardship Council (FSC), co potwierdza zaangażowanie tej firmy w pozyskiwanie opakowań w sposób odpowiedzialny i bezpieczny dla środowiska naturalnego, z korzyścią dla ludzi i lasów na całym świecie – mówi Kim Carstensen, dyrektor generalny Forest Stewardship Council i dodaje: – Wiarygodne partnerstwo między FSC a McDonald’s daje koncernowi niepowtarzalną możliwość, aby w najprostszy sposób zaangażować konsumentów w ochronę lasów i środowiska.
Obecnie w skali globalnej 50% opakowań przeznaczonych dla gości McDonald’s pochodzi ze źródeł odnawialnych, recyklingu lub certyfikowanej produkcji. Z kolei 64% opakowań bazujących na masie celulozowej pochodzi z certyfikowanych źródeł lub recyklingu. Ponadto około 10% wszystkich restauracji McDonald’s poddaje recyklingowi opakowania wykorzystywane przez klientów. W Polsce kosze do segregacji odpadów są w zdecydowanej większości lokali sieci.
*Badanie zrealizował PBS na ogólnopolskiej próbie n=813 Polaków; styczeń 2018 r.