Wydanie nr 105/2025, Wtorek 15.04.2025
imieniny: pokaż (12 imiona)Wiktoryn, Olimpia, Modest, Abel, Wszegniew, Anastazja, Tytus, Potencjana, Potencjanna, Sylwester, Sylwestra, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Lekcje od starszych kolegów - uczniowie Technikum nr 3 uczą o Unii Europejskiej.

Lekcje od starszych kolegów - uczniowie Technikum nr 3 uczą o Unii Europejskiej. fot. Technikum nr 3 w Malborku
W ramach projektu EPAS oraz działalności Szkolnego Klubu Europejskiego, uczniowie Technikum nr 3 w Malborku przeprowadzili zajęcia dla ósmoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 2. W ciekawy i przystępny sposób przybliżyli młodszym kolegom temat Unii Europejskiej i polskiej prezydencji w Radzie UE.

W dniach 3 i 9 kwietnia uczniowie Technikum nr 3 w Malborku wzięli udział w ciekawym i edukacyjnym przedsięwzięciu, którego celem było przybliżenie uczniom klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 2 wiedzy o Unii Europejskiej. Spotkania odbyły się w ramach projektu EPAS (Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego) oraz działalności Szkolnego Klubu Europejskiego.

W zajęciach edukacyjnych uczestniczyli Marcel Rutkowski i Jakub Wąsik z klasy 3ip (technik programista i technik informatyk) oraz Szymon Wójcik i Karol Zieniewicz z klasy 3L (technik logistyk). Tematem przewodnim spotkania była polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej.

- „W przystępny sposób chłopcy przekazali podstawowe informacje o UE, mówili o jej powstaniu, etapach rozszerzania; omówili organy UE: skład i zadania. Uczniowie klas ósmych sprawdzili swoją wiedzę pracując w grupach: dopasowując skład i zadania do organów UE” - wyjaśnia Technikum nr 3 w Malborku. - „W drugiej części zajęć uczniowie Technikum omówili zasady pełnienia prezydencji w ogóle. Przedstawili na czym polega jej specyfika, jakie są zadania i cele”.

- „Rolę prezydencji można porównać do roli gospodarza przyjęcia, który dba, aby wszyscy goście dobrze się czuli: mogli podczas posiłku wygłaszać odmienne opinie, ale opuszczali przyjęcie w dobrych stosunkach i z poczuciem wspólnej misji. Aby być skuteczna, prezydencja staje się bezstronnym mediatorem, wznoszącym się ponad własne interesy. Rola prezydencji podobnie jak rola pozostałych instytucji jest istotna, ponieważ tylko razem UE może osiągać założone cele” - tłumaczyli młodszym kolegom uczniowie Technikum nr 3. - „Prezydencja pilnuje w Radzie UE czterech spraw:ciągłości działań UE, należytego stanowienia prawa, współpracy między państwami członkowskimi oraz współpracy i koordynacji działań z pozostałymi instytucjami UE. Prezydencja reprezentuje Radę UE w kontaktach z pozostałymi instytucjami UE. Negocjuje akty prawne z Parlamentem Europejskim i współpracuje z Komisją Europejską. Ścisła współpraca pomaga instytucjom poprzez nieformalne rozmowy i negocjacje dochodzić do porozumienia. Prezydencja, opierając się na wskazówkach Rady Europejskiej, przekłada priorytety UE na konkretne, formalne decyzje”.

Uczniowie zaprezentowali także priorytety Unii Europejskiej na lata 2024–2029 oraz priorytety, jakie przyjęła Polska w związku z nadchodzącym objęciem prezydencji. Zadaniem dla ósmoklasistów było dopasowanie polskich priorytetów do tych unijnych – ćwiczenie rozwijające umiejętność analizy i logicznego myślenia.

Spotkania nie tylko poszerzyły wiedzę uczestników na temat Unii Europejskiej, ale również były świetną okazją do rozwijania umiejętności prezentacyjnych i pracy z młodszymi kolegami przez uczniów technikum.

Podziękowania za współpracę kierowane są do Lidii Krzyżosiak – nauczycielki historii w SP nr 2 oraz do Iwony Krauze – nauczycielki historii w Technikum nr 3, która przygotowała uczniów do zajęć.

 

 

Informacja i zdjęcia: Technikum nr 3 w Malborku


 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.