Kolej na Pomorzu zmienia się dla podróżnych. Dzięki zrealizowanym w 2023 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycjom pomorskie stacje i przystanki zachęcają do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły.
Nowe perony na trasie z Chojnic do Kościerzyny
W ubiegłym roku PLK S.A. zapewniły lepszy dostęp do kolei na trasie z Chojnic do Kościerzyny (linia nr 211). Podróżni korzystają z nowych peronów w Powałkach, Raduniu, Lipuskiej Hucie, Męcikale, Żabnie koło Chojnic, Lubni, Dziemianach Kaszubskich, Kaliszu Kaszubskim i Brusach.
- „Przygotowano wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W nawierzchniach zamontowano ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Zamontowano wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco oraz czytelne oznakowanie z gablotami na rozkłady jazdy pociągów i informacje dla pasażerów. Jest energooszczędne oświetlenie oraz stojaki dla osób dojeżdżających rowerami” - wylicza Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Łączny koszt prac wyniósł 25 mln zł netto ze środków „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Wygodniejsze podróże pociągiem przez Kaszuby
Do podróży koleją zachęca zmodernizowana linia kolejowa nr 229 na odcinku Kartuzy – Glincz. Podróżni korzystają z przebudowanych peronów w Kartuzach i Dzierżążnie.
- „Są wiaty, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewnia dobrą widoczność po zmroku. W ramach zadania powstała również 3-kilometrowa łącznica na linii nr 214 Somonino – Kartuzy, która umożliwia jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu” - dodaje Przemysław Zieliński.
Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu br.
Koleją przez Powiśle
We wrześniu pociągi wróciły na odcinek Kwidzyn – Gardeja, zrewitalizowanej trasy z Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko – pomorskiego (linia kolejowa nr 207). Podróżni łatwiej wsiadają do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach Gardeja i Sadlinki oraz na przystanku Dziwno. Prace w ramach zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” zostały zrealizowane za kwotę 230 mln zł netto przy współfinansowaniu w wysokości 85 proc. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2013 – 2020.
Dla lepszego komfortu podróżnych na stacjach i przystankach
W 2023 r. na poprawę komfortu obsługi podróżnych na peronach w woj. pomorskim PLK S.A. przeznaczyły blisko 8 mln zł netto ze środków budżetowych.
- „Na stacji Gdynia Orłowo podróżni korzystają z czterech nowych wind. Urządzenia zapewniają lepszy dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Szyby windowe ułatwiają dostęp z kładki na perony stacji oraz od strony ul. Oficerskiej i Klonowej. Cztery elektryczne urządzenia zastąpiły platformy pionowe. Nowe windy są szybsze, mniej awaryjne, a wielkość kabin umożliwia także przewóz rowerów” - wyjaśnia Przemysław Zieliński.
W budowie jest nowa winda na stacji Gdańsk Główny, która ułatwi dostęp do przejścia podziemnego w kierunku peronów stacji i dworca PKS z ul. Podwale Grodzkie, oraz winda na peron nr 1 w Chojnicach. Po zabezpieczeniu środków finansowanych planowana jest zabudowa kolejnych urządzeń – w Gdyni Chyloni, Różynach i Cieplewie.
- „Konsekwentnie poprawiana jest estetyka na pomorskich peronach. Wymieniono i uzupełniono oznakowanie, zapewniające właściwą orientację na stacjach i przystankach, m. in. w Pucku, Władysławowie, Starogardzie Gdańskim i Słupsku. Zamontowano tablice z nazwą stacji lub przystanku, numerami peronów oraz torów – łącznie ponad 120 sztuk. Zamontowano także 35 gablot na rozkłady jazdy i istotne informacje dla podróżujących koleją, m. in. w Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Czersku i Gdańsku” - podsumowuje Przemysław Zieliński.