Wydanie nr 331/2024, Wtorek 26.11.2024
imieniny: pokaż (10 imion)Leonard, Sylwester, Dobiemiest, Delfin, Lechosława, Lechosław, Jan, Konrad, Sylwestra, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

PLK - mniej przejazdów więcej zabezpieczeń na torach i drogach – 02.06.2016

PLK - mniej przejazdów więcej zabezpieczeń na torach i drogach –… fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
O ponad 1000 zmniejszyła się liczba przejazdów, przybyło wiaduktów i tuneli drogowych. Kamery i komputery wspierają dróżników. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. intensyfikują kontakty z zarządcami dróg i gminami, by układ i oznakowania dojazdów były bezpieczne. W 2015 r. tylko na utrzymanie przejazdów PLK przeznaczyła ponad 260 mln zł.

W ostatnich 3 latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały ponad 1500 przejazdów. Dzięki inwestycjom zamontowano także nowe, zwiększające bezpieczeństwo urządzenia na posterunkach dróżników i na torach. Powstało 275 bezkolizyjnych skrzyżowań. O 1120 zmniejszono całkowitą liczbę przejazdów z 13 864 do 12 744 obiektów. 

 

Ograniczenie o 1000 liczby przejazdów kolejowo-drogowych, modernizacja kolejnych 1500 skrzyżowań toru i drogi oraz dodatkowe urządzenia na posterunkach dróżników i sygnalizacja dla maszynistów to dziania PLK na rzecz bezpieczeństwa. Równie ważne jest działanie zarządców dróg, czyli właściwe oznakowanie i układ jezdni doprowadzających do przejazdów – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

 

W 2015 r. zarządca infrastruktury wyposażył 400 szczególnie ważnych posterunków dróżników, położonych z dala od stacji, w komputerowy system wspomagania informujący o przejeżdżających przez przejazd pociągach. 150 posterunków wyposażono w system Radio-Stop, który pozwala dróżnikowi zatrzymać skład, by uniknąć kolizji pociągu z autem zatrzymanym na torach. 

 

Na szybkich liniach zamontowano prawie 1000 specjalnych sygnałów dla maszynistów (TOP), informujących o stanie urządzeń. W przypadku uszkodzenia pociągi zwalniają. Równocześnie, coraz liczniejszy monitoring przejazdów, pozwala kierować do policji nagrania o naruszeniu przepisów ruchu drogowego – m.in. sytuacje omijania lub wyłamywania rogatek. 

 
 


Nie ma bezpieczeństwa bez współpracy z zarządcami dróg

Polskie Linie Kolejowe wykonały przegląd przejazdów na czynnych liniach. Będzie kontynuowana większa współpraca z zarządcami dróg. Bezpieczeństwo na przejeździe zależy w dużym stopniu od warunków na drogach dojazdowych do przejazdów. Za ustawienie i stan znaków - zbliżania, stop, rodzaju przejazdu, odpowiada zarządca drogi. Ich brak lub niewłaściwe ustawienie może wprowadzić kierowców w błąd. 

 

Bardzo ważny jest system oznakowania. Jeśli sygnalizacja świetlna lub znaki ograniczają zjazd z przejazdu, kierowcy blokują skrzyżowanie toru i drogi. Tworzą niebezpieczną sytuację na linii kolejowej. Nachylenie drogi i nawierzchnia – jeszcze przed terenem kolejowym, wpływają na sprawny dojazd do przejazdu i utrzymanie szczególnie jesienią i zimą. 

PLK, przy współpracy z drogowcami, zamontowała na 227 dojazdach do ważnych przejazdów pasy wibracyjno-akustyczne, zwiększające uwagę kierowców. Na ponad 200 przejazdach linii, na których zwieszono kursowanie pociągów, wskazano drogowcom możliwość likwidacji znaków „stop”.

Polskie Linie Kolejowe odpowiadają na inicjatywy współfinansowania bezkolizyjnych przejazdów lub ograniczenia skrzyżowań i budowy dróg dojazdowych do sąsiednich przejazdów. 

 


Każdy przejazd musi mieć właścicieli – przegląd przejazdów

Trwa przegląd przejazdów na drogach niepublicznych. Tylko wspólne działania gospodarzy terenu, zarządcy drogi i zarządcy linii kolejowej pozwoli maksymalnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa na przejazdach. Polskie Linie Kolejowe wspólnie z gminami analizują sytuację przejazdów niepublicznych. Pozostaną tylko potrzebne mieszkańcom obiekty, na których zarządca drogi w porozumieniu z PLK zapewni właściwe utrzymanie i oznakowanie jezdni przed skrzyżowaniem toru i drogi. 

 


Rośnie poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Ponad 200 konsekwentnie realizowanych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa. Większa co roku liczba szkoleń i metod doskonalenia pracy. Nowoczesny symulator do szkolenia dyżurnych ruchu. Takie m.in. działania PLK sprawiły, że rok 2014 był najbezpieczniejszy na kolei i w 2015 utrzymano ten trend. Kolej jest coraz bezpieczniejszym środkiem transportu. W 2015 roku o 12 procent spadła liczba kolizji i wykolejeń oraz o 12 procent mniej było wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych.

 

Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” to jedna z największych w Europie kampanii społecznych, prowadzona przez PLK od 11 lat. Zarządca infrastruktury koncentruje się na promowaniu kultury bezpieczeństwa i ograniczania skutków brawury, rutyny i pośpiechu na przejazdach kolejowo-drogowych. 

 
 



Informacja:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A

Dawid Bochon
Przejdź do komentarzy
Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.